MEN 23/2015: Matkatoimiston uutiskirje

Lausunto:
MEN 23/2015
Markkinoija:
E-ticket.fi / JSC ”Interneto partneris”
Media:
suoramarkkinointi
sovellus
Päätös:
huomautus

Mainonnan eettinen neuvosto

Lausunto:    MEN 23/2015                                     28.8.2015
Mainostaja:  E-ticket.fi / JSC ”Interneto partneris”
Media:          Uutiskirje ja Facebook
Päätös:         Huomautus

 

MATKATOIMISTON UUTISKIRJE

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyyntöjä yksityishenkilöiltä E-ticket.fi-nimisen matkatoimiston uutiskirjeestä. Lausunnon pyytäjien käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska se viittaa kuvan ja tekstin kautta lapsiprostituutioon ulkomailla ja näyttää tämän rikollisen toiminnan matkustamiseen liittyvänä viihteenä.

Mainos        

Matkatoimiston Facebook-sivuilla ja uutiskirjeessä on mainostettu poikkeuksellisen edullisia lentoja Bangkokiin, hinta 413 euroa. Uutiskirjeessä todetaan muun muassa seuraavaa: ”Myös paikallisella punaisten lyhtyjen alueella on oma viehätyksensä ja sitä löytyy eniten Soi Cowboyn lähistöltä. Täällä pääset rentoutumaan markkinoiden ja temppeleiden hälinästä sekä saat varmasti ikimuistoisia hetkiä.”. Tekstin vieressä on ollut kuva bangkokilaisista nuorista naisista.

Mainostajan lausuma

On the 2015 06 04 the newsletter about Bangkok destination has been sent. The goal of our email newsletters is to write about the places of tourist attractions. In one of five newsletter photos were Bangkok ladies standing in the bar. As the company do not have any intentions to abuse human rights or affect our customers in any negative way, after receiving the complaint, the company has apologized for this indiscreet photo.

Company took actions and will make sure that no controversial messages would be promoted once again. There were specific actions taken after this email newsletter was sent: 

  1. All company departments have been informed about this issue.
  2. We now have rule not to promote any controversial content.
  3. We will consider hiring new advertising agency for newsletter creation.
  4. We set rules to double check the content with more departments before sending the newsletter.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla. Markkinoinnin perussääntöjen 2 artikla edellyttää, että markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa.

Matkatoimiston mainoksissa kerrotaan Bangkokin punaisten lyhtyjen alueesta ja samassa yhteydessä todetaan, että ”Täällä pääset rentoutumaan markkinoiden ja temppeleiden hälinästä sekä saat varmasti ikimuistoisia hetkiä.” Mainostekstin vieressä olevasta kuvasta mainostaja toteaa, että siinä esiintyy bangkokilaisia naisia baarissa.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että kuvan henkilöt ovat selvästi alaikäisen näköisiä tyttöjä. On ilmeistä, että mainoskuva viittaa lapsiprostituutioon. Tällä perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainokset ovat ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 2 ja 4 artiklojen vastaisia. Mainokset ovat siten hyvän tavan vastaisia.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja johtaja Tarja Heinilä-Hannikainen, varatuomari Arja Hiltunen, Partner Sirpa Juutinen, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist ja emerituspäätoimittaja Tapani Ruokanen.

Tarja Heinilä-Hannikainen                    Paula Paloranta
puheenjohtaja                                           sihteeri