MEN 46/2024 Same Goal Oy

Lausunto:
46/2024
Markkinoija:
Same Goal Oy
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

    LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Vaikuttajan sosiaalisen median tilillä julkaistuissa mainoksissa ei ollut mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

    Lausuntopyyntö

    Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Same Goal Oy:n markkinoinnista. Vaikuttaja Aki Manninen on julkaissut mainoksen Instagram-tilillään ”akimanninenofficial”. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisut ovat piilomainontaa.

    Markkinointi

    Vaikuttaja Aki Manninen on julkaissut Same Goal Oy:n mainoksen 19.4.2024 Instagram-tilin ”akimanninenofficial” tarina-osiossa. Julkaisussa on kuvan ohella tekstit: ”19 APR’ 2024, koodi niemi15, Tuotteista -15%, @same_goal_clothing,

    #akisomettaa, @akimanninenofficial”. Julkaisu on aiemmin julkaistu tilillä ”ritaniemiofficial”.

    Toisessa julkaisussa on kuvan ohella teksti: ”@same_goal_clothing, KOODI: niemi15”.

    Markkinoijan vastaus

    Yritys on ohjeistanut yhteistyökumppania mainitsemaan mainoksesta jokaisessa sitä vaativassa julkaisussa. Yritys kertoo huomauttavansa asiasta vaikuttajalle.

    Median vastaus

    Vaikuttaja kertoo merkinneensä mainostekstin ”ensimmäiseen klippiin”. Lausuntopyynnön kohteena olevat julkaisut ovat jääneet merkitsemättä, koska vaikuttaja tulkitsi, että ensimmäinen merkintä riittää, koska ”kyseessä oli mainos, ei kaupallinen yhteistyö”.

    Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

    Mainonnan eettisen neuvoston säännöt

    Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 § mukaan mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen. Neuvosto voi antaa ennakkolausuntoja (Copy Advice).

    Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.

    Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

    ICC:n markkinointisääntöjen määritelmien mukaan markkinointi tarkoittaa mainontaa ja muuta markkinointia, kuten myynninedistäminen, sponsorointi, suoramarkkinointi ja digitaalinen markkinointi. Käsitettä tulee tulkita laajasti. Se tarkoittaa viestintää, jota markkinoija itse tai joku hänen lukuunsa harjoittaa, ja jonka ensisijaisena tarkoituksena on tuotteen myynninedistäminen tai kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaminen mainitussa tarkoituksessa.

    ICC:n markkinointisääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

    Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

    ICC:n markkinointisääntöjen 23 artiklan toisen kappaleen mukaan markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.

    ICC:n markkinointisääntöjen suoramarkkinointia ja digitaalista markkinointia koskevan C1 artiklan mukaan markkinoinnin tulee olla selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi 7 artiklan edellyttämällä tavalla. Otsikko tai muu aihetta kuvaava tunniste ei saa olla harhaanjohtava, ja viestinnän kaupallista luonnetta ei saa peitellä.

    Kun markkinoija on antanut tai tarjonnut vastiketta tuotteen suosittelemisesta tai sen arvioinnista, menettelyn kaupallinen luonne tulee käydä selkeästi ilmi. Tällaisesta menettelystä ei tule syntyä sellaista kuvaa, että se olisi yksittäisen kuluttajan tai muun tahon omaehtoinen lausuma.

    Markkinoijan tulee varmistaa, että sen sosiaalisen median sivuston tai profiilin kaupallinen luonne ilmenee selkeästi, ja että niissä noudatetaan hyvää liiketapaa.

    Tulee välttää sellaisen kuvan, äänen tai tekstin käyttöä, joka kokonsa tai muun visuaalisen ominaisuutensa vuoksi on omiaan heikentämään markkinoinnin luettavuutta tai ymmärrettävyyttä.

    Asian arviointi

    Asiassa on kysymys Instagram-tilin ” akimanninenofficial” tarina-osiossa julkaistuista mainoksista. Niissä ei ole mainostunnistetta. Lausunnonpyytäjän mukaan kysymys on piilomainonnasta. Markkinoijan mukaan vaikuttajaa on ohjeistettu merkitsemään mainos. Vaikuttaja myöntää, ettei julkaisuissa ole ollut mainostunnistetta.

    Mainonnan eettinen neuvosto korostaa, että mainoksen on oltava heti selkeästi tunnistettavissa mainokseksi yhdellä silmäyksellä. Etenkin silloin, kun mainos julkaistaan Instagram-tilillä, jossa on sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, kuluttajan saattaa olla vaikea erottaa mainoksia muista julkaisuista. Tällöin mainos on merkittävä mainokseksi helposti havaittavalla, selkeällä ja ymmärrettävällä mainostunnisteella.

    Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että lausuntopyynnön kohteena olevat julkaisut eivät ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi eli ne ovat piilomainontaa.

    Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija ja vaikuttaja ovat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti. 

    Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste on oltava kuluttajalle helposti havaittavissa heti Instagram-syötteen tekstin alussa sekä jokaisessa tarina- ja kela-osion julkaisussa.

    Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

    Päivi Romanov                                         Paula Paloranta

    puheenjohtaja                                          sihteeri

    ASIASANAT: PIILOMAINONTA, INSTAGRAM, VAIKUTTAJA

    ARTIKLAT: 7, C1

    Lausunto:              MEN 46/2024

    Markkinoija:          Same Goal Oy

    Media:                   Aki Manninen / Ritaki Oy (Instagram-käyttäjänimi: akimanninenofficial)

    Alusta:                   Instagram

    Päätös:                  Huomautus