Mainonnan eettinen neuvosto
MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI
Lausunto: 6/2004
Mainostaja: Universal Music Oy
Mainostettava tuote: Ripsipiirakka-nimisen yhtyeen albumi ”Teille vai meille?”
Mainos: Bussimainos
Annettu: Helsinki, 26.3.2004
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön kuluttajalta bussien sisätiloissa olevasta Ripsipiirakka-nimisen yhtyeen mainoksesta. Kuluttajan mielestä mainoksen kuvitus on hyvän maun vastainen.
Universal Music Oy (mainostaja) on antanut neuvostolle 18.3.2004 päivätyn vastineen. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.
Mainoksen sisältö
Mainoksessa on kuva Ripsipiirakka-nimisen yhtyeen albumin ”Teille vai meille?” etu- ja takakannesta. Kuvassa mustiin shortseihin ja nahkasaappaisiin pukeutunut nainen on sitomassa yhtyeen muusikoita käsirautoihin.
Vastine
Vastineen mukaan nuorisoyhtye Ripsipiirakka esiintyy mainoksessa omalla nimellään. Mainoksen kuvituksena on käytetty yhtyeen albumin kansikuvaa ja logoa. Mainostaja kiistää toimineensa vastoin mainonnan kansainvälisiä perussääntöjä tai mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 1 artiklan mukaan mainonnan on oltava lain ja hyvän tavan mukaista. Jokaista mainosta laadittaessa on pidettävä mielessä mainonnan yhteiskunnallinen vastuu. Perussääntöjen 2 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää hyvän tavan vastaista lausumaa tai kuvallista esitystä. Perussääntöjen 14 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää lausumaa tai kuvallista esitystä, jolla saattaisi olla vahingollisia vaikutuksia lapsen tai nuoren henkiseen, moraaliseen tai fyysiseen tilaan.
Mainonnan eettisen neuvoston käsityksen mukaan voidaan päätellä, ettei kysymyksessä oleva mainos loukkaa kohderyhmää, jolle se on suunnattu. Mainos on kuitenkin ollut esillä julkisissa liikennevälineissä, joissa lapset liikkuvat ja mainos on ollut siten myös lasten nähtävillä.
Ottaen huomioon mainostajan yhteiskunnallinen vastuu mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että vaikka mainoksessa on kuvattu mainostettavaa tuotetta sellaisena kuin se on, mainos ei ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 1, 2 ja 14 artiklan mukainen.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, kehitysjohtaja Jari Jussila, toimitusjohtaja Jari Kostamo, varatuomari, OTL Paavo Nikula ja professori Liisa Uusitalo.
Outi Antila
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri