Ansiomerkki on kestävä kiitos myös kumppanuudesta

3.4.2020
Keskuskauppakamari

Palaa ansiomerkkiuutisiin >

Helsinkiläisessä Asianajotoimisto Nordiassa pohdittiin kevään korvalla tarkkaan, kuinka palkita yhtiössä menestyksekkäästi vuosituhannen vaihteesta lähtien toiminut ja sitä pitkään myös luotsannut toimitusjohtaja. Valinta osui Keskuskauppakamarin hopeiseen ansiomerkkiin.

kuvituskuva siniset kukat

Asianajotoimisto Nordian toimitusjohtaja ja osakas, asianajaja Matti Kari palkittiin menestyksekkäästä työstä asianajotoimistossa.
Liikejuridiikkaan erikoistuneessa Asianajotoimisto Nordia Oy:ssä piti kevään tullen kiittää ja palkita yhtiössä 20 vuotta menestyksekkäästi toiminut ja sitä pitkään luotsannut toimitusjohtaja ja osakas, asianajaja Matti Kari.

”Ansiomerkki tuntui tässä kohtaa selkeästi parhaalta ja arvokkaalta tavalta kiittää ja palkita. Se on myös saajalleen ainutkertainen ja pysyy mielessä vielä vuosien päästä.”

Tilaisuus siirtyi koronaviruksen takia myöhemmäksi, mutta lahjaksi anottu Keskuskauppakamarin hopeinen ansiomerkki löytää silti perille, lakitoimiston perustajaosakas, hallituksen puheenjohtaja ja asianajaja Antti Hannula vakuuttaa.

”Itse asiassa tämä on hänelle jo toinen ansiomerkki, sillä ensimmäinen pronssinen annettiin kymmenen vuotta sitten”, Hannula kertoo.

Omat osaajat ovat pk-yrityksen elinehto

Asianajotoimisto Nordia on yksitoista asiantuntijaa työllistävä toimisto, joka kuuluu pohjoismaiseen Nordia-ketjuun. Suomen toimiston juuret ulottuvat 1980-luvun loppuvuosiin, jolloin Hannula perusti yrityksen yhdessä isänsä kanssa. Vuosituhannen vaihteessa päätettiin vaihtaa suuntaa ja keskittyä liikejuridiikkaan.

Asianajotoimiston asiakkaat ovat pääosin pk-yrityksiä, jotka hakevat apua mm. sopimusasioihin, yhtiöoikeuteen, työsuhdekysymyksiin ja julkisiin hankintoihin liittyvissä pulmissa. Lisäksi asiakkaina on säätiöitä, yhteisöjä ja julkista sektoria.

Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan toimistot mukaan lukien käytössä on noin 70 juristin asiantuntemus. Nordia kuuluu myös globaaliin LaWorld-ketjuun, joka tuo yli 60 toimiston osaamisen asiakkaiden käyttöön.

Asianajotoimisto Nordiassa on päätetty keskittyä liikejuridiikkaan.
NordiaLaw tekee noin 2,1 miljoonan euron liikevaihtoa ja se on pysynyt monille pk-yrityksille tyypilliseen tapaan maltillisella, mutta jatkuvalla kasvu-uralla. Myös haasteet ovat Hannulan mukaan pitkälti samanlaiset.

”Osaavat ihmiset ovat tämän kokoisessa asiantuntijayrityksessä avainasia ja siksi heistä on yritettävä pitää kiinni. Palkan ohella on tarjottava kiinnostavia tehtäviä, koulutusta ja kehitysmahdollisuuksia. Oikeudenmukaisuus ja jokaisen työntekijän arvostaminen on välttämätöntä. Myös säännöllinen ja oikeudenmukainen palkitseminen on tärkeää”, Hannula muistuttaa.

Ansiomerkki kestää ja koskettaa

Nordian hallituksen puheenjohtaja, asianajaja Antti Hannula.
Säännöllinen ja oikeudenmukainen palkitseminen on tärkeää, muistuttaa Asianajotoimisto Nordian hallituksen puheenjohtaja, asianajaja Antti Hannula.
Henkilöstölle on usein helppo ideoida ja toteuttaa erilaisia palkitsemismuotoja. Mutta kuinka palkita 20 vuotta yrityksessä toiminut ja sitä pitkään luotsannut toimitusjohtaja ja yhtiökumppani? Ja vieläpä niin, että siitä jää huomionosoituksen saajalle jokin pysyvämpi muisto?

Tätä kysymystä hallituksen puheenjohtaja Hannula pohti vuoden vaihteen jälkeen useampaankin otteeseen sekä yksin että yhdessä henkilöstönsä kanssa.

”Ylimääräiset bonukset, lahjakortit, lomapäivät tai arvokellot unohtuvat lopulta nopeasti. Pahimmillaan voi käydä niinkin, ettei lahjalle ole edes käyttöä – varsinkin jos vastaavia on saanut jo aiemmin”, hän toteaa.

Näiden pohdintojen päätteeksi Matti Karille päätettiin hakea Keskuskauppakamarin hopeista ansiomerkkiä. Hopeinen ansiomerkki myönnetään 20 ja 25 vuoden työskentelystä saman työnantajan palveluksessa, itsenäisestä yrittämisestä tai pitkäaikaisesta työstä luottamushenkilönä.

”Ansiomerkki tuntui tässä kohtaa selkeästi parhaalta ja arvokkaalta tavalta kiittää ja palkita. Se on myös saajalleen ainutkertainen ja pysyy mielessä vielä vuosien päästä”, Hannula toteaa.

”Ansiomerkki oli minulle täysi yllätys ja arvostan sitä suuresti,” Kari kertoo.

Hannula kannustaakin palkitsemisen kanssa pähkäileviä yrityksiä vastaavalle tielle. Jos pitkän työuran tehnyttä avainhenkilöä tai työntekijää haluaa palkita aidolla ja koskettavalla tavalla, kannattaa perinteisten tavaralahjojen ja lahjakorttien tilalle tai rinnalle hakea jotain muuta.

”Tässä kohtaa ansiomerkki on vaihtoehto, jota myös sen saaja arvostaa.”