Suuri brändipäivä ja Vuoden brändi -palkinto ovat täällä taas

Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä. Kuva: Elmo Eklund

Keskuskauppakamarin Suuri brändipäivä järjestetään jälleen Helsingissä 7.4. Tapahtumassa tutustutaan brändin hallinnan ja suojaamiseen ajankohtaisiin näkökulmiin sekä jaetaan Vuoden brändi -palkinto.

Brändin merkitys on liiketoiminnalle tänä päivänä yhä tärkeämpi. Se lisää tunnettuutta, tehostaa viestintää ja auttaa erottamaan brändin haltijan tuotteet ja palvelut kilpailijoiden vastaavista. Brändi auttaa, kun pyritään hankkimaan uusia asiakkaita ja toisaalta turvaamaan olemassa olevien asiakkaiden pysyvyys. Uuden asiakkaan on helpompi luottaa hyvämaineiseen brändiin ja vastaavasti vahva brändi sitouttaa merkkiuskollista asiakaskuntaa.

Brändi on siis oiva keino varmistaa tulevaa kysyntää ja vastaavasti vähentää liiketoimintaan liittyviä riskejä brändiuskollisuuden kautta. Huonon asiakaskokemuksen tai jopa laajemman kriisin osuessa kohdalle mitataan brändin vahvuus – sitoutunut asiakas ei vielä pienestä hätkähdä.

Menestyvät yritykset investoivat brändiinsä suojaamalla sen asianmukaisesti. Viime vuonna Keskuskauppakamarin järjestämän Vuoden brändi -kilpailun voiton pokkasi Yle ja vuotta aikaisemmin kaikkien aikojen ensimmäiseksi Vuoden brändi -voittajaksi valittiin Marimekko.

Vuoden brändi -kilpailu ei ole mainoskilpailu, vaan brändejä tarkastellaan laajalti myös brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen näkökulmasta. Osa kilpailun asiantuntijaraadin jäsenistä onkin IPR-asioihin erikoistuneita juristeja.

Palkitut ovat vaalineet brändiään ja logoaan vuosikymmenten ajan siten, että heillä on tunnistettava ja johdonmukainen tyyli olipa kyse yksittäisistä tuotteista, palveluista, malleista tai ohjelmista. Taustalta löytyy pitkäjänteistä työtä. Osa tästä työstä on immateriaalioikeuksien suojaamista ja hyödyntämistä globaalissa ja jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Brändi voi olla omistajilleen erittäin arvokas. Kannattaa huomioida, että brändi voidaan suojata ja tavaramerkki on keskeisin sen oikeudellisen suojaamisen muoto. Itsessään brändi on tavaramerkkiä laajempi käsite ja joskus ne voivat mennä tavallisessa puheessa sekaisin.

Aalto-Setälä Minna

Minna Aalto-Setälä