Uusimmat
Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt Keskuskauppakamarin kirjallista lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi kirjanpitolain 1 ja 7 luvun muuttamisesta (HE 76/2024 vp). Lausuntonaan Keskuskauppakamari esittää kunnioittavasti seuraavan.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan kirjanpitolain mikroyrityksen, pienyrityksen sekä keskikokoisen ja suuryrityksen määritelmien euromääräisiä raja-arvoja tarkistettavaksi inflaatiokehitystä vastaavasti ylöspäin. Hallituksen esityksellä pantaisiin täytäntöön komission delegoitu direktiivi (EU) 2023/2775. Lisäksi kirjanpitolakiin tehtäisiin lakiteknisiä täsmennyksiä, jotta se vastaisi paremmin kestävyysraportointia koskevan direktiivin tarkoitusta. Ehdotetut säännökset on tarkoitettu sovellettavaksi 1.1.2024 ja sen jälkeen alkaneilla tilikausilla.
Keskuskauppakamari kannattaa hallituksen esitystä ja siinä ehdotettuja säännöksiä. Ehdotetut raja-arvojen muutokset heijastavat komission direktiivin tavoitteen mukaisesti tilinpäätösdirektiivin antamisen jälkeen tapahtunutta inflaatiokehitystä. Jos tilinpäätösdirektiiviin tehtyjä muutoksia ei otettaisi huomioon kansallisessa sääntelyssä, johtaisi tämä tosiasiallisesti kansalliseen lisäsääntelyyn direktiivin vaatimuksiin verrattuna. Yritysten kokoluokkien raja-arvojen korottaminen on omiaan keventämään yritysten hallinnollista taakkaa niin taloudelliseen raportointiin kuin kestävyysraportointiin liittyen. Raja-arvojen korottaminen on myös omiaan helpottamaan kestävyysraportoinnin siirtymävaiheeseen liittyvää osaajapulaa.
Keskuskauppakamari huomauttaa, että lailla 1249/2023 (HE 20/2023 vp) kirjanpitolain 1 luvun 4 c §:n 2 momenttiin lisättyyn keskikokoisen yrityksen määritelmään on jäänyt epäjohdonmukaisuus, joka olisi selvyyden vuoksi syytä korjata tässä yhteydessä. Keskisuuren yrityksen määritelmän sanamuoto ei sulje määritelmän soveltamisalasta pois mikro- ja pienyrityksiä, vaikka kahden kokomääritelmän yhtäaikainen soveltuminen ei ole ollut lainsäätäjän tarkoituksena. Keskuskauppakamari ehdottaa, että säännöstä selvennettäisiin tältä osin.
Keskuskauppakamari kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että tilintarkastusvelvollisuutta koskevia tilintarkastuslain kokorajoja ei ole sidottu kirjanpitolain kokorajoihin. Keskuskauppakamari katsoo, että johdonmukaisuuden vuoksi myös tilintarkastusvelvollisuuden raja-arvoihin olisi tehtävä vähintään vastaava inflaatiokorjaus. Tämän voidaan katsoa olleen myös komission direktiivin tarkoituksena, koska tilinpäätösdirektiivissä tilintarkastuspakko on ulotettu koskemaan yleisen edun kannalta merkittäviä yhteisöjä, suuryrityksiä sekä keskisuuria yrityksiä. Keskuskauppakamari pitää hallitusohjelmaankin kirjatun yritysten hallinnollisten taakan keventämisen näkökulmasta perusteltuna, että lakisääteisen tilintarkastuksen rajoja korotettaisiin tästäkin vielä maltillisesti niin, että kirjanpitolaissa tarkoitetut mikroyritykset rajattaisiin tilintarkastusvelvollisuuden ulkopuolelle.