Mainonnan eettinen neuvosto
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Instagram-tilin Story-osion julkaisusta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan kuva on mainos, mutta siitä puuttuu asianmukainen kaupallisuutta osoittava merkintä.
Julkaisu
Instagram-tilin @sofiabelorf Story-osion julkaisussa on ruoka-annoksia esittävä kuva ja teksti: ”Esittelen teille nyt aina välillä mitä ruokia mun ruokavalioon kuuluu – tällä hetkellä vedän aika tiukalla setillä, ja sovellan kulutuksen mukaan (lisään esim. välipalan). Tää on aina paras motivaattori mulle, muutaman viikon tiukempi ruokavalio keväällä jota on mietitty mun tavoitteita varten. @growfit.fi”.
Yrityksen vastaus
We don't have any business relationships with Sofia. Also, we don't have any terms regarding the marketing with Sofia, that's why her posts were not tagged as "paid advertising".
Kuvan julkaisijan vastaus
Sofia Belorf ei ole antanut vastausta.
Mainonnan eettisen neuvoston päätös
Mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely markkinoinnissa hyvän tavan vastaista ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt.
Mainonnan eettiselle neuvostolle on toimitettu lausuntopyyntö, jonka mukaan sosiaalisessa mediassa julkaistu kuva on mainos, mutta se ei ole tunnistettavissa mainokseksi. Esitetyn selvityksen perusteella asiassa ei ole kysymys markkinoinnista, minkä vuoksi neuvosto ei ole toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet varatuomari Sanna Holkeri, Marketing Strategist Heini Hussam, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius ja Senior Advisor Tommi Pelkonen.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
Yritys: GrowFit Oy
Media: Verkko (Instagram-sovellus)
Päätös: MEN 24/2021
Lausuntopyyntö jätetään käsittelemättä (ei toimivaltaa)