Mainonnan eettinen neuvosto
Lausunto: MEN 29/2018
Yritys: Lapin Luontoelämys Oy
Viestin: Verkko (Instagram)
Lausunto: Ei toimivaltaa
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Asiassa ei ole kysymys markkinoinnista. Siksi neuvosto ei ole toimivaltainen arvioimaan asiaa.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä vaikuttajan Instagram-alustalla julkaistusta kuvasta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan kuva on tehty kaupallisessa yhteistyössä, mutta siitä puuttuu asianmukainen merkintä.
Julkaisu
Kysymyksessä on Instagram-tilillä julkaistu kuva. Kuvassa on teksti:
Kohta 24h ylivoimaisesti Suomen kauneimmassa ympäristössä
.
.
.
10km melontaa, retkiruokaa, kalastusta, telttayö, yöllinen tähtitaivas, lasten reaktiot, hiljaisuus ja välitön läsnäolo.
Ei riitä sanat kuvailemaan #laplandfinland #nature #familytime
Kiitos unohtumattomasta elämyksestä @elgrandeofficial @lapinluontoelamys
Yrityksen vastaus
Mitä tässä pitää tehdä? Minulla on ollut kyseinen asiakas ja hän on ilmeisesti mainostanut meidän tuotetta, jossa hän oli mukana. Mikä tässä on väärin?
Kuvan julkaisijan vastaus
Minä olen ihan rahalla ostanut Lapin Luontoelämyksen palveluita perheelleni. Voin tarvittaessa toimittaa laskut ja maksut.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely markkinoinnissa hyvän tavan vastaista ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt.
Esitetyn selvityksen perusteella asiassa ei ole kysymys markkinoinnista. Siksi neuvosto ei ole toimivaltainen arvioimaan asiaa.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet Partner Sirpa Juutinen, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen ja Chief Compliance Officer Raija Tuokko.
Päivi Romanov
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri