MEN 29/2022 Gallerix AB

Lausunto:
29/2022
Markkinoija:
Gallerix AB
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Gallerix AB:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Sari Fominin Instagram-tilillä sarifomin. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi

Instagram-tilillä sarifomin on mainostettu Gallerix AB:n tuotteita.

Julkaisussa on teksti: ”STORY SFS

Nämä Gallerix:n taulut saivat paikkansa tästä seinältä, tykkään niistä kovin. Vähän olen miettinyt jos näille kuitenkin kokeilisi mustia kehyksiä, mitä mieltä olette? Muistutuksena vielä, että 15.7. saakka saatte koodilla 30Sari 30% alennusta Gallerix julisteista. *Yhteistyö @gallerix kanssa*

Teitä seuraajia on tullut kivasti lisää ja eikös inspistilien storyjaot olekin mukavia, niin eiköhän laiteta story sfs seuraajille käyntiin? Jaa siis lempikuva mun feedistä tai vaikka koko feed ja teen saman sulle! Ja muista tägätä minut jakoosi! Kommentoi vielä että olet mukana!

Ihanaa päivää kaikille!

ps. Lisäsin kohokohtiin vielä pari kuvaa diy-projekteista

#raksa2021 #raksabloggaajat #raksabloggaajat_sisustus #vaaleasisustus #valkoinensisustus #neutralinterior #nordichome #nordicinspo #whitehome #gallerixdiscount #gallerixwall #posterdesign #interiordesign #artprints #walldecor #modernipuutalo #skandinaavinensisustus #skandinaviskahem #skandiinspo #nordicminimalism #interior2all #livingroominterior #livingroominspiration #gallerix #gallerixcode #gallerixdiscountcode #storysfs #diydecor”

Markkinoijan vastaus

To my understanding the problem seem to be that this particular influencer has not stated in her post that this is a collaboration post. All collaborations with influencers using the brand Gallerix is done by a third party, a company called Bantayao in Quezon City, Konseksyon in the Philippines. This is the legal partner, not Gallerix AB in Sweden.

However, we ask all influencers to follow national laws and legal restrictions to make sure all collabs are done correctly in each contry. There are different rules in different

countries but if a collaboration is made through Bantayao and an influencer using our

brand name “Gallerix” it should be stated in the post that it is a collab. So in this case it

just seems that this particular influencer in unaware of this? She could probably correct

this post.

Median vastaus

Tämä oli ensimmäinen julkaisuni. Minulla ei tuolloin ollut minkäänlaista käsitystä siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Otin mallia toisten ihmisten postauksista. Luulin, että yhteistyömaininta riittää ja minun käskettiin laittaa linkki tuotteisiin. Olen poistanut julkaisun myöhemmin, kun huomasin, että se oli väärin tehty.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.

Neuvostolla on nyt kysymyksessä olevan kaltaisessa asiassa vakiintunut ratkaisukäytäntö, minkä vuoksi puheenjohtaja voi tehdä päätöksen yksin.

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan

markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 23.2 artiklan mukaan markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.

ICC:n markkinointisääntöjen suoramarkkinointia ja digitaalista markkinointia koskevan C luvun C1 artiklan mukaan markkinoinnin tulee olla selkeästi tunnistettavaksi markkinoinniksi perussääntöjen 7 artiklan edellyttämällä tavalla. Otsikko tai muu aihetta kuvaava tunniste ei saa olla harhaanjohtava, ja viestinnän kaupallista luonnetta ei saa peitellä.

Kun markkinoija on antanut tai tarjonnut vastiketta tuotteen suosittelemisesta tai sen arvioinnista, menettelyn kaupallinen luonne tulee käydä selkeästi ilmi. Tällaisesta menettelystä ei tule syntyä sellaista kuvaa, että se olisi yksittäisen kuluttajan tai muun tahon omaehtoinen lausuma.

Markkinoijan tulee varmistaa, että sen sosiaalisen median sivuston tai profiilin kaupallinen luonne ilmenee selkeästi, ja että niissä noudatetaan hyvää liiketapaa.

Tulee välttää sellaisen kuvan, äänen tai tekstin, käyttöä, joka kokonsa tai muun visuaalisen ominaisuutensa vuoksi on omiaan heikentämään markkinoinnin luettavuutta tai ymmärrettävyyttä.

Asian arviointi

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Edellä mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja ICC:n markkinointisääntöjen C luvun C1 artiklan vastaisesti. 

Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta

puheenjohtaja                                                                sihteeri

Lausunto:                          MEN 29/2022

Markkinoija:                      Gallerix AB

Media:                               Sari Fomin (Instagram-käyttäjänimi: sarifomin)

Alusta:                               Instagram

Päätös:                              Huomautus