internet
Mainonnan eettinen neuvosto
Annettu 11.12.2017
Lausunto: MEN 36/2017
Mainostaja: Suomen Terveystalo Oy
Media: Verkko (mainostajan kotisivut) ja suoramarkkinointi
Päätös: Vapauttava lausunto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Isänpäivälahjakorttia terveyspalveluihin mainostava mainos oli sävyltään neutraalin asiallinen eikä se kannustanut terveyspalveluiden tarpeettomaan käyttöön. Mainos oli hyvän tavan mukainen.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä terveydenhoitopalveluita tarjoavan yrityksen mainoksesta. Yritys on mainostanut isänpäivälahjakorttia, jolla voi ostaa terveyspalveluita. Lausunnonpyytäjän mukaan markkinointi on epäkunnioittavaa niitä henkilöitä kohtaan, joilla on huono terveydentila. Terveyttä ei tulisi markkinoida lahjakortilla samaan tapaan kuin tavaratalon lahjakorttia. Kysymyksessä olevan kaltainen markkinointi saattaa kannustaa terveyspalveluiden tarpeettomaan käyttöön. Lisäksi se saattaa aiheuttaa pelkoa oman terveyden takia, jos markkinoidaan esimerkiksi tyyliin ”Oletko varma, ettei sinulla ole syöpää? Tule ja testaa itsesi Terveystalossa.” Lisäksi lausunnonpyytäjä kiinnittää huomiota siihen, että monissa EU-maissa terveyspalveluiden markkinointia on perustellusti rajoitettu. Lisäksi lausunnonpyytäjä katsoo, että mainos on harhaanjohtava.
Mainos
Mainoksessa mainostetaan isänpäivälahjakorttia. Mainosteksti kuuluu seuraavasti:
Ilahduta isänpäivän sankaria lahjakortilla. Terveys on lahjoista kallein. Mikset siis muistaisi isää, puolisoa tai appiukkoa hyvinvointilahjalla?
Terveystalon lahjakortit ovat erinomainen tapa osoittaa välittämistä rakkaimmille. Valikoimasta löydät lahjan saajan elämäntyyliin ja ikään sopivan vaihtoehdon. Lahjakortit tilaat kätevästi Terveystalon verkkokaupasta, ja ne toimitetaan tilaajalle postitse 3–5 päivän kuluessa. Voit myös käydä ostamassa lahjakortin Terveystalon toimipaikasta.
Lahjakortteja on neljä erilaista: Ajantasaista tietoa terveydentilasta, Räätälöity tutkimuspaketti +50 miehelle, Sydänkohtausriski selville ja Anna lahjan saajan valita. Jokaisen vaihtoehdon alla kerrotaan palvelun sisältö, hinta sekä linkit lisätietoihin ja verkkokauppaan.
Mainostajan vastaus
Lahjakortti edistää yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointia. Lahjakorttia ei tarvitse kiinnittää tiettyyn ennalta määrättyyn palveluun, vaan sen voi käyttää oman valinnan mukaan akuutin terveysasian hoitamiseen tai ennaltaehkäiseviin palveluihin. Sairaan henkilön tutkimukset perustuvat lääkärin arviointiin ja ne määrätään potilaan diagnoosin tueksi. Lahjakortin arvo on vapaasti valittavissa. Terveydenhuollossa sairauksien ennaltaehkäisy, oman terveydentilan säännöllinen seuranta ja terveystarkastukset ovat osa kansanterveystyötä.
Lahjakorttia on mainostettu sosiaalisessa mediassa ja Terveystalon OmaTerveys -palvelun uutiskirjeissä, jos asiakas on antanut markkinointiluvan. Mainos on tuotettu omana tuotantona yhtiössä.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että sen tehtävänä on sääntöjensä mukaan ottaa kantaa siihen, onko markkinointi hyvän tavan mukaista. Neuvosto ei voi ottaa kantaa siihen, onko markkinointi harhaanjohtavaa.
Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen artiklan 1 mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla.
Asiassa on kysymys terveyspalveluiden mainonnasta. Mainostaja on mainostanut isänpäivälahjakorttia, jolla voi ostaa palveluntarjoajan palvelupaketteja.
Mainonnan eettinen neuvosto arvioi mainosta kokonaisuutena. Neuvosto toteaa, että mainoksen sävyn ei voida tulkita olevan pelotteleva tai sairaita henkilöitä loukkaava, vaan neutraalin asiallinen. Lisäksi neuvosto toteaa, että se arvioi tätä yksittäistä mainosta. Yksittäisenä mainoksena sen ei voida katsoa kannustavan terveyspalveluiden tarpeettomaan käyttöön.
Edellä mainituilla perusteilla neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen. Siksi mainos ei ole hyvän tavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet Partner Sirpa Juutinen, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen, OTK Johanna Suurpää ja Chief Compliance Officer Raija Tuokko.
Päivi Romanov
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri