Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: ”Puhu nuorelle kannabiksesta” -kampanja ei ollut hyvän tavan vastainen.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on 7.11.2019 saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä päihteiden vastaisen kampanja radiomainoksista. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska mainos on suunnattu nuorille ja antaa myönteisen kuvan kannabiksesta ja sen käytöstä.
Markkinointi
Radiomainokset on toteutettu erittäin nopeasti räpäten. Lopussa räppääjä hidastaa ja sanoo: ”Puhu nuorelle kannabiksesta, kannabishanke.fi/podcast”.
Mainos 1:
”Nyt ei kumpikaan paikalta pakene puheita peru tai vaikene noist
teemat ne miten vaan nihkeitä, mitenkä ikinä kipeitä vaikeita ois
parissa perheen ei pitäisi pelätä, hävetä vaikka kannabis aiheena ois.
Ei toiminu aiempi pelote puheenne, uskottavuutenne siinä vaa hupenee.
Eikä nuoret oo tyhmii ne monet on lukeneet, eikä ne tarvi niit moitteita, vaan teidän tukenne älä siis päälle vaa pälätä isompi kuva nyt yritä nähä, sä välitä, kun vaa nyt
Pysähdyt ja kuuntelet Puhu nuorelle kannabiksesta, kannabishanke.fi/podcast”
Mainos 2:
”Muutamille meille menee oppi kautta kantapään
ku kaverit o kokeillu jo kannabist ne venata ei malta tääl
kuulemma hyvän olon antaa tää, joten
burn the babylon ja polta ganjaa man
näin ne kapinoiden, apinoiden, kokeilee joko siipeni kantaa nää
kielletty kyl kiinnostaa, se ei muodista vaa tuu menee
Olit säki nuori tuu tää ilmiönä uuten ei
Mut ei laiteta käsiä korville, silmille, suun eteen
suosittelen mieluummin nyt, pysähdy kuunteleen!
Puhu nuorelle kannabiksesta, kannabishanke.fi/podcast”
Markkinoijan vastaus
Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hanke on EHYT ry:n ja YAD ry:n valtakunnallinen yhteishanke, joka toteutetaan 1.1.2018–31.12.2020.
Nuoret saavat hankkeessa kehitettävän interventiomallin avulla tukea kannabiksen käytön lopettamiseen tai vähentämiseen ja sitä kautta paremmat mahdollisuudet kiinnittyä opiskeluihin tai työelämään. Hankkeen tarkoituksena on ehkäistä ja vähentää päihteisiin liittyviä haittoja.
Kampanjan nimi on Puhu nuorelle kannabiksesta. Radiospotista on ohjaus kampanjasivulle www.kannabishanke.fi/podcast.
Yksi stigmaa lisäävistä asioista on vaikeneminen. Otimme sen lähtökohdaksi kampanjalle. Kannustamme aikuisia, erityisesti nuorten vanhempia, ottamaan kannabiksen puheeksi. Radiokanavat, joilla spotti pyörii (SuomiPop, Rock, Helmi, Aalto, Loop, HitMix) valittiin kohderyhmän perusteella. Erityisesti RadioSuomipop tavoittaa kohderyhmämme hyvin.
Kannabis on aihe, jossa näkyy myös jakolinjoja nuorten ja vanhempien välillä, jota kuvaamme radiospotissa sillä, että usein emme kuule, mitä nuorella on sanottavanaan.
Radiospotissa yksi Suomen nopeimmista räppäreistä räppää pätkän, josta on haastavaa saada selvää ja toteaa lopuksi ”Pysähdy ja kuuntele, Puhu nuorelle kannabiksesta. kannabishanke.fi/podcast”.
Nopealla räpillä tuomme esiin sitä, kuinka aihe menee usein vanhemmilta ohi sen sijaan, että pitäisi pysähtyä kuuntelemaan nuorta.
Kampanjalla ei ole mitään tekemistä Kannabiksen dekriminalisointi -aloitteen kanssa. Mainoksessa ei suhtauduta myönteisesti kannabikseen ja nuoret eivät ole kampanjan kohderyhmänä.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Neuvosto toteaa aluksi, että asian arviointiin sovelletaan Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) vuoden 2018 markkinointisääntöjä.
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää aineistoa, joka saattaa vahingoittaa lapsia tai nuoria henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti.
Asiassa on kysymys kannabiksen käytön lopettamiseen tai vähentämiseen tähtäävä kampanja. Esitetyn selvityksen perusteella kampanja kannustaa aikuisia, erityisesti nuorten vanhempia, ottamaan kannabis puheeksi.
Neuvosto toteaa, että mainoksen sanomasta on vaikea saada selvää sen nopeatempoisuuden vuoksi. Mainoksesta erottaa vain muutamia sanoja, kuten kannabis. Tämän vuoksi kuulija saattaa erehtyä sen suhteen, mistä asiassa on kysymys. Toisaalta mainoksessa on ohjaus sivustolle, josta saa selvää, mistä asiassa on kysymys.
Mainoksia kokonaisuutena arvioiden mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Mainos ei ole hyvän tavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Sanna Holkeri, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Strategy Director Tommi Pelkonen, johtaja Anja Peltonen ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.
Päivi Romanov
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri
ASIASANAT: Päihde
Lausunnon päivämäärä: 30.01.2020
Markkinoija: Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Media: Radio (Radio Rock)
Päätös: Vapauttava