MEN lausunto 15/2012 HL-Property Oy:n radiomainoksesta

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO                  4.9.2012

Lausunto: MEN 15/2012
Mainostaja: HL-Property Oy
Media: Radiomainos Radio Suomi Pop  -kanavalla, Metroradio Finland Oy
Päätös: Huomautus

LAUSUNTO HOTLIPS.FI -SIVUSTON RADIOMAINOKSESTA

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyyntöjä yksityishenkilöiltä radiomainoksesta, jossa mainostetaan hotlips.fi-sivustoa. Mainos on lausunnon pyytäjien käsityksen mukaan hyvän tavan vastainen, koska mainos loukkaa sukupuolten välistä tasa-arvoa ja ihmisyyttä. Mainos yhdistää törkeällä tavalla nuorten tyttöjen au pair -toiminnan ja adoption seksibisnekseen. Mainoksessa halvennetaan naisia ja au paireja miehen seksileluna.

Mainos

Mainoksessa käydään seuraava vuoropuhelu:

Miesääni sanoo: Mä oon kuule miettiny.

Naisääni kysyy: Oho, tai siis mitä?

Miesääni jatkaa: Jos otettaisiin meille au pair vaikka vaan puoleksi vuodeksi.

Naisääni toteaa: Jaa.

Miesääni jatkaa: Joo ja senhän vissiin voi sitten adoptoida.

Naisääni sanoo: Aha, mä taidan tietää mistä kenkä puristaa. Avataanpas netti ja tutkitaan vähän hotlips.fi-sivustoja, jos sieltä löytyis jotain kivaa.

Miesääni toteaa: Niin no eihän sen välttämättä tarvitse olla au pair.

Naisääni sanoo: Aivan.

Mainoksen lopussa miesääni sanoo: ”Iloa makuuhuoneeseen hotlips.fi”.

Mainostajan lausuma

Mainostaja ei ole antanut pyydettyä lausumaa asiassa.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa. Markkinoinnissa ei saa sallia sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Perussääntöjen 12 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa halventaa tai väheksyä tiettyä ammattia.

Radio Suomi Pop -kanavalla esitetyssä mainoksessa mainostetaan verkkosivustolla kaupattavia erotiikkatuotteita.

Mainoksessa käytetyt ilmaisut huomioon ottaen mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainoksesta syntyy vaikutelma, että au pair –tytöt ovat rinnastettavissa maksullisiin naisiin. Mainoksen voidaan katsoa olevan naissukupuolta halventava ja siten syrjivä.

Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos on ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 ja 12 artiklojen vastainen. Mainos on siten hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, johtaja Sirpa Juutinen, päätoimittaja Lauri Kontro, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist ja varatuomari Pirkko Mäkinen.

Outi Antila
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri