Mainonnan eettinen neuvosto
MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI
Lausunto: 25/2009
Mainostaja: Suomen RFSU Oy
Mainos: Mainosbanneri internetsivuilla
Asia: Lapsille sopimaton mainonta
Annettu: Helsinki, 2.11.2009
Päätös: Vapauttava lausunto
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyyntöjä kuluttajilta Sultan-kondomin ”Pane itsesi kesäkuntoon” –kampanjan mainosbannerista. Banneri on ollut foreca.fi ja msn.fi –sivustoilla. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan on epäasiallista, että lapset säätietoja hakemalla altistuvat epäasiallista kieltä ja seksuaalisuuteen liittyvää kuvamateriaalia sisältävälle markkinoinnille. Toisen lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainos on loukkaava ja tällaisen hyvän tavan vastaisen mainoksen näkevät kaikki ne, jotka käyttävät hotmail-sähköpostijärjestelmää.
Mainoksen sisältö ja mediat
Mainoksessa on piirretty varjokuva naisesta ja miehestä, jotka seisovat vastakkain. Mainoksessa on Sultan ultra thin –kondomipakkauksen kuva ja teksti ”Uusi ultra thin”. Mainoksen alaosassa lukee: ”Pane itsesi kesäkuntoon” ja ”Tee Sultanin kaloritesti”. Mainosbanneria klikkaamalla pääsee mainostajan verkkosivuilla olevaan Sultan Sexercise –peliin. Mainos on ollut sääpalvelusivustolla foreca.fi. Lisäksi mainos on ollut Microsoftin sähköpostin Hotmail-sivustolla ja Messenger-pikaviestintäohjelman sivustolla.
Vastineet
Suomen RFSU Oy (mainostaja)
Kampanjasta on pyritty tekemään nuoria aikuisia puhutteleva, koska tavoitteena on ollut lisätä kondomin käyttöä ja muuttaa kohderyhmän asenteita sen käytön suhteen. Kampanja ei halvenna kumpaakaan sukupuolta. Mainoskuva liittyy markkinoituun tuotteeseen. Slogan ”Pane itsesi kesäkuntoon” on tarkoituksellisesti kaksimielinen. Kampanjan suunnittelussa on otettu huomioon se, ettei alle 18-vuotiaiden suosimia sivustoja ole mukana kampanjan mediasuunnitelmassa. Mainostajan mukaan esimerkiksi Forecan sivustolla peräti 84 prosenttia kävijöistä on yli 25-vuotiaita.
Foreca (media)
Kampanja on pyörinyt Foreca.fi sivustolla toukokuussa 2009. Sivuston kävijöistä alle 19-vuotiaita on 4,5 % ja alle 15-vuotiaita 0,6 %.
Microsoft Advertising (media)
Mainoskampanja on näkynyt Hotmail ja Messenger –verkkopalveluissa toukokuun loppupuolelta kesäkuun loppuun asti. Jatkossa kiinnitämme huomiota vastaavien kampanjoiden materiaaleihin.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa markkinointivälineessä ei saa markkinoida heille sopimattomia tuotteita. Markkinointi ei saa sisältää aineistoa, joka saattaa vahingoittaa lapsia tai nuoria henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti.
Mainoskampanjan kohderyhmänä ovat nuoret aikuiset. Mainonnan eettisen neuvoston käsityksen mukaan mainos ei loukkaa mainoksen kohderyhmään kuuluvia ja on siten hyvän markkinointitavan mukainen. Neuvosto kuitenkin toteaa, että jos mainos olisi ollut pienille lapsille kohdennetulla verkkosivustolla, tilannetta olisi syytä arvioida toisin. Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos ei ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, päätoimittaja Lauri Kontro, varatuomari Pirkko Mäkinen ja professori Liisa Uusitalo.
Outi Antila
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri
Katso mainosbanneri tästä (PDF, 212 Kt)