Ajankohtaisena katon kunnostaminen – näin vältyt turhalta kuluerältä

Oletko harkinnut katon kunnostamista ja mietit miten se kannattaisi tehdä? Oletko ajatellut pinnoittaa konesaumakaton? Tiesitkö, että pinnoitusaineesta on myös moneksi? Lue Keskuskauppakamarin hyväksymän tavarantarkastajan Jari Mustikkamaan vinkit kattojen käsittelyyn.

Kattoremontin tullessa ajankohtaiseksi on hyvä kartoittaa kaikki vaihtoehdot ja miettiä tarkkaan, miksi kattoremontti on tehtävä. Hyvin tehdyllä kattoremontilla saadaan iso apu pidemmäksi aikaa, mutta pinnoitteellakin voi paikkailla tilannetta.

Konesaumattujen peltikattojen pinnoittamisia, pois lukien huoltomaalaukset, markkinoidaan kalliiden kattosaneerausten tilalle, mutta tilaajan tulisi aina osata huomioida saatava lisäarvo rakennukselle, saneerauksen kokonaiskustannus suhteessa korjauksesta saatavaan kestoikään, tämä kun otetaan huomioon suunnittelussa polyureapinnoite tai muutkaan vastaavat pinnoitteet eivät ole kannattavin vaihtoehto”, kertoo Mustikkamaa.

Mustikkamaa muistuttaa, että kokonaisvaltaisen kattoremontin yhteydessä parannetaan aina vesikatteen alapuolista tuuletusta sekä korjataan alusrakenteita tämän päivän ohjeiden ja määräysten mukaisiksi, jolloin uusitun konesaumatun peltikatteen käyttöikä on vähintään 100 vuotta kun taas pinnoitteella korjattuna ilman takuita ja valmistajan ohjeiden vastaisena tehtynä puhutaan kuukausista tai joistakin vuosista.

Mustikkamaa ei pidä kuitenkaan pinnoitusainetta huonona:

”Pinnoittaminen on hieman kuin vesikatteen tekohengittämistä tai korroosiosuojausta eli tilaajan kannattaa miettiä sitä mikä on pinnoitteen tarkoitus: korroosionestoon tai vesieristeeksi. Korroosion estoon pinnoitteet soveltuvat hyvin, mutta ennen pinnoitusta tulee peltikatolla suorittaa kaikki tarvittavat korjaukset ja kattoturvatuotteiden lisäykset, jotta ei valmiiseen pinnoitteeseen tule vaurioita”, sanoo Mustikkamaa.

Mikäli on valitsemassa pinnoitusta rakennuksen katolle, tulee pyytää selvitys pinnoitteesta ja sen valmistajasta sekä olla yhteydessä pinnoitteen valmistajaan tekniseen neuvontaa ja varmistaa että asennusyrityksen tarjoama pinnoite soveltuu kohteeseen.

Pinnoittamisella korvattu kattoremontti voi tulla kalliiksi

Urakoitsijat myöntävät takuita asennuksesta sekä materiaaleista. Näistä tulee saada kirjallinen kohdekohtainen takuu myös materiaalin valmistajalta, jos sellaista luvataan sopimuksissa. Jos kuitenkin erimielisyyksiä syntyy työn tai materiaalin laadusta, paikalle on hyvä kutsua puolueeton tavarantarkastaja.

”Usein ongelmat ovat esim. pinnoitteen irtoaminen pieneltä alueelta, jonka jälkeen vesi tunkeutuu pinnoitteen ja katon väliin alkaen irrottaa pinnoitetta enemmän. Konesaumatulla katolla on paljon pysty- ja vaakasaumoja, joista polyureankalvon paksuudet jäävät vajaaksi ja saumat avoimiksi tästä syystä vuodot saumoista ovat mahdollisia hyvinkin lyhyellä aikataululla”, sanoo Mustikkamaa.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju kertoo, että katto-ongelmat näkyvät myös tehdyissä tavarantarkastuksissa. Katon korjaustöissä kannattaa luottaa ammattilaisten apuun.

Mikäli pinnoitteessa havaitaan irtoamista, tulee vesivuotoja tai pinnoituksen alla näkyy roskia, on syytä kutsua HTT-tarkastaja paikalle.

HTT-tavarantarkastajat ovat puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla.

Harju Raisa

Raisa Harju