Hallitus sai joululahjaksi työllisyystavoitteiden täyttymisen – mutta joulu on kohta ohi ja työ jatkuu, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki muistuttaa, että suhdannetilanteeseen nähden Suomen yli 7 prosentin työttömyysaste viestii työmarkkinoiden ongelmista.

Mauri Kotamäki kuvattuna Helsingissä torstaina 30. elokuuta 2018. Kuva: Roni Rekomaa.

Tänään uutisoitiin, että hallituksen tavoittelema 72 prosentin työllisyysaste on saavutettu marraskuussa. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työllisiä oli marraskuussa 2 458 000. Työllisyyden trendi eli kausitasoitettu luku on noin 2 473 000.

Keskuskauppakamarin Mauri Kotamäki onnittelee hallitusta saavutetusta tavoitteesta, mutta muistuttaa, että työn tulee jatkua entistä määrätietoisemmin.

Kotamäen mukaan työllisyysasteen tavoite tulisi olla lähellä Suomen pohjoismaisia verrokkeja, jopa 80 prosenttia. Syntyvyyden laskiessa ja vanhusväestön osuuden kasvaessa kestävyysvajeen umpeen kurominen ei muutoin tule onnistumaan.

”Keskuskauppakamarin puheenjohtajatentissä 11.12. kaikki neljän suurimman puolueen puheenjohtajat linjasivat seuraavan hallituksen tavoittelevan 75 prosentin työllisyyttä. Tämä on hyvä tavoite, mutta pitkällä aikavälillä kestävyysvajeen umpeen kurominen edellyttää kunnianhimoisempaa tasoa”, Kotamäki sanoo.

Hänen mukaansa seuraavan hallituksen mahdollinen tavoite 75 prosentin työllisyysasteesta tarkoittaisi noin 100 000 lisätyöllistä verrattuna nykytasoon.

”Seuraavat 100 000 työllistä on entistä vaikeampi saavuttaa. Siihen tarvitaan useita työmarkkinoita uudistavia toimia, kuten esimerkiksi sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistusta, työperäistä maahanmuuttoa sekä kotouttamisen tehostamista ja paikallisen sopimisen lisäämistä”, Kotamäki sanoo.

Kotamäki huomauttaa, että työttömyysaste vuonna 2018 jää edelleen korkealle tasolle, eli noin 7,5 prosenttiin.

”Suhdannetilanteeseen nähden työttömyysaste on edelleen korkea ja viestii Suomen työmarkkinoiden ongelmista. Hyvä uutinen siis on, että tulevallakin hallituksella uudistamisen kohteita työmarkkinoilla riittää”, Kotamäki summaa.