Keskuskauppakamari: Hallitus on 77 000 työllisen päässä tavoitteestaan

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Työllisyys on nyt 77 000 työllisen päässä hallituksen tavoitteesta, selviää Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista. Vaikka työllisyys parani vuodentakaisesta huippusuhdanteen vauhdittamana, työttömien määrä on edelleen korkea ja osaajapula riivaa yrityksiä. Keskuskauppakamari vaatii budjettiriihestä merkittäviä työllisyystoimia.

Keskuskauppakamari vaatii budjettiriihestä työllisyyttä lisääviä toimia, jotka vahvistavat koronapandemian edelleen heikentämää julkista taloutta.

”Esimerkiksi paikallisen sopimisen edistäminen,  ansiosidonnaisen työttömyysturvan ja muiden työnteon kannusteiden korjaaminen sekä osaamisperusteisen maahanmuuton lisääminen parantaisivat työllisyyttä useilla kymmenillä tuhansilla työllisillä”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Erityisen huolestuttavaa on työttömien suuri määrä. Tilastokeskuksen tänään julkaiseman työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli vuoden 2021 heinäkuussa 202 000.

”On valitettavaa, että työttömien määrä on edelleen korkea. Jos markkinat eivät vedä, vähenee yritysten uudet rekrytoinnit. Pandemia on sulkenut jo monia työpaikkoja”, Romakkaniemi sanoo.

Riskinä on, että kasvu takkuaa osaajapulaan

Osaajapula on laajentunut hälyttävästi useille aloille ja työvoiman tarve on kasvanut. Päätökset osaavan työvoiman lisäämiseksi ovat budjettiriihessä välttämättömiä.

”Yrityksiltä tulee nyt entistä vahvempaa viestiä siitä, että osaavaa työvoimaa ei ole saatavilla riittävästi”, Romakkaniemi sanoo.

”Olemme puhuneet osaavan työvoiman turvaamisesta jo vuosia. Hallituksella olisi ollut aikaa tehdä toimia, joilla osaavan työvoiman saatavuus olisi voitu turvata kasvun alkaessa. Nyt riskinä on, että kasvu takkuaa osaajapulaan”, Romakkaniemi jatkaa.

Keskuskauppakamari on myös tarjonnut 10 nopeaa keinoa osaavan työvoiman turvaamiseksi.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri löytyy täältä. Sivustolla pidetään myös kirjaa päätösperäisistä työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Juho Romakkaniemi

Kategoriat:Työllisyys, Talous, Juho Romakkaniemi