Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä – panostukset kasvuun välttämättömiä

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund.

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan.

Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

”Suomen talous ei ole kasvanut 15 vuoteen juuri lainkaan ja kasvuun kiinni pääseminen edellyttää kasvutoimia. Verokannustimet suurille teollisuusinvestoinneille, valtion yhdistetyn pääomasijoitusyhtiön pääomittaminen sekä päätös suunnata julkista TKI-rahoitusta yritysten kanssa tehtävään TKI-toimintaan ovat kannatettavia toimia, joilla suunnataan Suomea kasvu-uralle,” sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin mukaan kehysriihessä tehdyt päätökset veronkorotusten osalta olivat pääosin odotettuja.

“Yleisen arvolisäverokannan korottaminen vaikuttaa negatiivisesti ostovoimaan ja nostaa hintoja. On kuitenkin parempi, että veronkorotukset suunnattiin ensisijaisesti kulutukseen ja haittaveroihin kuin työnteon ja investointien tuoton verotukseen”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin mukaan päätetyt sopeutustoimet ovat merkittävä kokonaisuus, joka osuu laajalti kaikkiin yhteiskunnassa.

“Monesta yksityiskohdasta voisi olla eri mieltä yksittäisinä asioina, mutta huomioiden Suomen talouden tasapainottamistarpeen mittaluokan, on kokonaisuus varsin tasapainoinen”, sanoo Romakkaniemi.

Juho Romakkaniemi

Toimitusjohtaja