Keskuskauppakamari: OECD:n digiveromalli vaikuttaa toteuttamiskelpoiselta

OECD julkaisi digiveroehdotuksensa tänään. Ehdotuksella pyritään vastaamaan digitalouden verohaasteisiin. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää pitää ehdotusta lähtökohtaisesti toteuttamiskelpoisena.

Teollisuusmaiden yhteistyöjärjestö OECD:n ehdotuksessa yritykset maksaisivat veroja aikaisempaa enemmän sinne, missä niiden palveluita käytetään. Tällä hetkellä digitaalisia palveluita tuottavia yrityksiä verotetaan pääsääntöisesti yrityksen sijaintivaltiossa. Kujanpää pitää OECD:n tänään julkaisemaa digiveroehdotusta odotettua maltillisempana kuin aikaisempaa komission digiveromallia.

”On hyvä, että OECD: painottaa yksinkertaisuutta ja oikeusvarmuutta. Pidän sitä positiivisena, jos nykyisiä sääntöjä muutetaan vain siltä osin, kuin se on välttämätöntä”, Kujanpää sanoo.

OECD:n vero-osaston varajohtaja Grace Perez-Navarro esitteli OECD:n uunituoreen digiveroehdotuksen keskiviikkona Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuressa Veropäivässä. Perez-Navarron mukaan Suomi ei lähtökohtaisesti menettäisi verotuloja.

”OECD:n mallissa on avoimia kysymyksiä, joita pyritään täsmentämään lausuntokierroksella. Jos tätä mallia sovelletaan vain suuriin yrityksiin, ei se lähtökohtaisesti vaikuttaisi suomalaisten pk-yritysten verotuksee. OECD työstää digiveron soveltamisalaa edelleen. Jatkotyössä selviää, mitä malli suomalaisten yritysten ja Suomen kansantalouden kannalta tarkoittaa”, Kujanpää sanoo.

Keskuskauppakamarin järjestämän Suuren Veropäivän avauspuheenvuoron piti pääministeri Antti Rinne. Rinne puolusti puheenvuorossa hallituksen verolinjaa ja sanoi hallituksen keskittyvän siihen, mitä verorahoilla saa. Rinteen puhe löytyy täältä.