Keskuskauppakamari ottaa koronapassin käyttöön tilaisuuksissaan ja kehottaa muitakin harkitsemaan samaa

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari ottaa tilaisuuksissaan ja tapahtumissaan käyttöön koronapassin. Tapahtumiin pääsee osallistumaan paikan päällä, jos osallistujalla on esittää koronapassi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi patistaa päättäjiä selkiyttämään lainsäädäntöä ja kehottaa tapahtumajärjestäjiä toimimaan vastuullisesti.

”Päädyimme ottamaan koronapassin käyttöömme järjestämissämme tilaisuuksissa ja tapahtumissa, koska haluamme toimia vastuullisesti. Tapahtumajärjestäjänä olemme vastuussa osallistujien turvallisuudesta ja koronapassin avulla pystymme järjestämään tilaisuudet turvallisesti”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan on harmillista, että lainsäätäjät eivät ole kyenneet luomaan selkeää lakia koronapassin käytöstä. Päinvastoin nykyinen laki aiheuttaa pikemminkin epäselvyyttä ja jopa absurdeja tilanteita.

”Tilannetta selkiyttäisi huomattavasti, jos koronapassia koskeva lainsäädäntö saataisiin vastaamaan sitä, mitä se monessa muussa EU-maassa on”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi korostaa, että Keskuskauppakamari ei kerää eikä ylläpidä tilaisuuksissaan rekisteriä koronapassia käyttäneistä ihmisistä.

Romakkaniemi suosittelee muidenkin tapahtumanjärjestäjien harkitsemaan koronapassin käyttöönottoa tilaisuuksissaan.

”On tärkeää, että joulunajan tapahtumat pystytään järjestämään ja ennen kaikkea järjestämään ne turvallisesti. Sitä tarvitsevat niin Suomen talous, yritykset kuin ihmisetkin. Meillä on koronapassi sitä varten, että rokotetut, koronan sairastaneet sekä tuoreen negatiivisen testituloksen saaneet ihmiset voivat elää kohtalaisen normaalia elämää. Koronapassia on syytä alkaa hyödyntää täysimääräisesti”, Romakkaniemi sanoo.

Juho Romakkaniemi

Kategoriat:Työllisyys, Koronakriisi, Työelämä, Juho Romakkaniemi