Keskuskauppakamari palkitsee Vuoden vastuullisuusteon – yleisöäänestys on käynnistynyt

Keskuskauppakamarin Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun yleisöäänestys on käynnistynyt. Vastuullisuustekoja ehdotettiin toista sataa, joista Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta on valinnut finaaliin kolme: Vaatelaastari, Kierrätyskeskus sekä Pirkanmaan Jätehuolto Oy. Voittaja valitaan yleisöäänestyksellä ja äänestyksen tulos julkaistaan Keskuskauppakamarin Suuri yritysvastuupäivä -tilaisuudessa 16.11.2022.

”Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vastuullisuustekoja. Suomalaisyritykset ovat todellisia vastuullisuustyön edelläkävijöitä, ja tätä työtä on tärkeää tuoda laajempaankin tietoisuuteen”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala.

Yritykset ja organisaatiot ovat voineet ilmoittautua mukaan kilpailuun jakamalla vastuullisuusteon kilpailun yhteistyökumppanina toimineen The Planet Company Oy:n verkkoalustalla, ja läpäisemällä asiantuntijaverkoston toteuttaman esiarvioinnin. Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta valitsi saaduista ehdotuksista kolme finaaliin ja yleisöäänestykseen.

”Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunnalla oli mielenkiintoinen ja haastava tehtävä valita vastuullisuustekojen joukosta kolme finalistia. Finalistien valinnassa painotimme erityisesti uusia, kestäviä ja innovatiivisia toimintamalleja. Monet suuret yritykset ovat jo pitkällä vastuullisuudessaan, mutta toivomme kilpailun kannustavan erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset pohtimaan omaa vaikuttavuutta ja tekoja kestävämmän tulevaisuuden edistämiseksi”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunnan puheenjohtaja Sirpa Juutinen.

Yleisöäänestys on auennut Keskuskauppakamarin verkkosivuille. Finaalissa ovat seuraavat vastuullisuusteot:

Vaatelaastari – Paikkaamisen vallankumous! (Oikiat Design Oy)

Kierrätyskeskus – Uudelleenkäytön ympäristösäästöt näkyviksi (Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy)

Pirkanmaan Jätehuolto Oy – Biomylly: Biojätteistä BIG-biokaasua ja lannoitteita

Keskuskauppakamarin Suuri yritysvastuupäivä on vuosittainen ajankohtaisfoorumi, jossa käsitellään vastuullisuuden merkitystä yritystoiminnassa. Tilaisuus järjestetään Scandic Grand Centralissa Helsingissä 16.11.2022. Lisätietoja ja liput täältä.

Anne Vanhala

Vastuullisuusasiantuntija