Keskuskauppakamari: Vienti, tuonti ja työmatkat turvattava poikkeusoloissakin

Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Kuva: Pasi Murto

Koronaviruksen rajoittaessa maailmanlaajuisesti ihmisten liikkumista, on ulkomaankaupan ja välttämättömien työmatkojen sujuvuus varmistettava poikkeusoloissakin. Suomen vienti ja tuonti vaikuttavat toistaiseksi turvatulta, mutta työmatkojen osalta yritykset kaipaavat selkeitä viranomaisohjeita ja neuvontapuhelimen.

”Yritykset eivät halua, että avaintyöntekijät tai asennusammattilaiset jäävät rajalle jumiin tai joutuvat karanteeniin”, korostaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

”On elintärkeätä, että EU-maat ovat sopineet tavaraliikenteen toimivuudesta, sillä Suomenkin suorasta viennistä ja tuonnista EU:n osuus on lähes 60 prosenttia”, sanoo Vuori.

Seuraava haaste voi tulla vastaan EU:n ulkopuolisilla vientimarkkinoilla, jos Kiina, USA tai joku muu Suomelle keskeinen vientimaa päättää rajoittaa henkilöiden matkustamisen ohella tavaroiden tuontia Euroopasta koronauhkaan vedoten, pohtii Vuori.

Ylivoimaiset esteet supistuvan viennin riesana

Vuoren mukaan Suomen vienti ehti alkuvuonna kehittyä erittäin suotuisasti EU:n ulkopuolelle, mutta nyt maaliskuussa se on alkanut hyytyä. Kauppakamareiden myöntämien, tiettyjen maiden viennissä tarpeellisten alkuperätodistusten määrä on maaliskuun kahden ensimmäisen viikon aikana laskenut jo yhdeksän prosenttia.

Sen sijaan yritykset ovat kaivanneet kauppakamareilta todistuksia koronaviruksen aiheuttamista viranomaisrajoituksista ja ylivoimaisesta esteestä ulkomaisia kauppakumppaneitaan varten. Vuori korostaakin, että viennin ja tuonnin toimivuus tavaraliikenne mukaan lukien on turvattava, vaikka henkilöiden liikkuvuutta rajoitetaan. Muutoin yhteiskuntamme moottori, talous leikkaa lopullisesti kiinni.

Välttämättömät työmatkat sallittava – selkeät ohjeet tarpeen

Viranomaisohjeiden mukaan välttämätön työmatkaliikenne on edelleen mahdollista ja jatkuu EU:n sisärajoilla.  Näin turvataan päivittäistavaroiden ja lääkkeiden saanti, eikä pysäytetä koko yhteiskuntaa taloudellisesti. Samoin sallitaan muu välttämätön ja perusteltu liikenne, kuten esimerkiksi merkittävä huoltotyö, jonka toteuttaminen edellyttää toisesta maasta saapuvan huoltotiimin tai huoltomiehen suoritusta eikä työ siedä viivästystä.

Keskuskauppakamarin johtajan Timo Vuoren mukaan tämä lähtökohta on hyvä, mutta tulee käytännössä aiheuttamaan paljon epäselvyyttä siitä, voiko virolainen rakennusmies tai puolalainen asentajaryhmä tulla Suomeen töihin ja millä ehdoilla. Millainen työmatkaliikenne sallitaan Ruotsin ja Norjan rajoilla, alueilla, jotka ovat muutamassa kohdin yhtä ja samaa talousaluetta rajan molemmin puolin.

”Viranomaisilta kaivataan nyt selkeitä ohjeita sekä neuvontapalveluita yrityksille ja työntekijöille, jotka joutuvat arjessaan tätä miettimään. Kukaan ei halua jäädä rajalle jumiin tai joutua karanteeniin”, korostaa Vuori.

EU on aikaisemmin linjannut, että säännöllinen työmatkailu EU-maiden kesken pitää sallia.

Kategoriat:Kansainväliset asiat, Vienti, Timo Vuori

Katso aiheesta