Keskuskauppakamarilta ruusuja ja risuja hallitusohjelmalle

Toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Helsingissä torstaina 30. elokuuta 2018.

Keskuskauppakamari kiittää tulevan hallituksen panostuksia liikennehankkeisiin. Sen sijaan moitteita Keskuskauppakamari antaa työllisyyteen liittyvien konkreettisten ratkaisujen puuttumiselle sekä vääjäämättä edessä olevalle velkaantumiskehitykselle.

Tulevan hallituksen panostukset liikennehankkeisiin, esimerkiksi raideliikenteen perusparannukset ja uudet ratahankkeet saavat Keskuskauppakamarilta kiitosta. Myös liikenteen vero- ja maksu-uudistuksen valmistelu on tervetullut asia.

”Näiden toimien ansiosta Suomen kilpailukyky paranee, mikä on erittäin tärkeää yrityksille ja sitä kautta työllisyydelle”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Hallitusohjelmassa panostetaan osaamiseen, mutta Romakkaniemen mielestä panostukset jäävät vajaiksi ja menevät väärään kohteeseen, kun ne koulutuksen tason kohentamisen sijaan ohjataan oppivelvollisuusiän pidentämiseen.

Risuja tulevan hallituksen ohjelma saa myös julkisen talouden tilan heikentämisestä sekä konkreettisten työllisyyttä lisäävien toimien puutteesta.

”Keskuskauppakamarilla on suuri huoli julkisen talouden tilasta. Kasvu- ja työllisyysodotukset ovat lähes tyhjän päällä, ja näillä toimilla tai näiden toimien puuttumisesta johtuen talouden tila vääjäämättä heikkenee”, Romakkaniemi sanoo.

Hallitusohjelmassa vastuu työllisyyden kehittymisestä 75 prosenttiin siirretään takaisin kolmikannalle. Tavoitteena on 60 000 työpaikkaa lisää.

”Paine on nyt kolmikannalla, joka SDP:n mielestä edellisen hallituksen toimesta sysättiin syrjään työllisyysratkaisujen kehittämisestä. Toivotaan, että kolmikanta saa nyt luotua ne luvatut 60 000 työpaikkaa ja työttömyysaste putoaa luvattuun 4,8 prosenttiin. Nämä ovat tosi hienoja tavoitteita ja toivomme todella, että ne toteutuvat, mutta epäilemme vahvasti, varsinkin kun hallitusohjelmasta puuttuvat konkreettiset keinot tavoitteiden toteuttamiseksi”, Romakkaniemi sanoo.