Keskustele, opi ja tartu toimeen! Slush kasvun välineenä kaikenkokoisille yrityksille

Joulukuun alussa koko Suomen katseet kääntyvät jälleen startupien suuntaan kun Slush järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 4.–5.12.2018. Tapahtuma on täynnä ideoita, kasvuintoa ja uusia tapoja hyödyntää teknologiaa liiketoiminnan rakentamisessa. Siis tärkeitä teemoja kaikenlaisille yrityksille – ei pelkästään startupeille!

(Kuvituskuva: Pixabay)

Vuodesta 2008 järjestetty Slush kerää joka vuosi kymmeniä tuhansia kävijöitä ympäri maailmaa Suomeen. Startupien ja pääomasijoittajien lisäksi vakiintuneet pk-yritykset ja korporaatiot ovat nopeasti kasvava osallistujajoukko. Heille Slush on mielenkiintoinen ikkuna startup-maailmaan ja uudenlaiseen ajatteluun, joka voi jopa antaa ensituntumaa tulevaisuuden suunnasta.

Startupeille digitaalisuus ja viimeisimpien teknologioiden hyödyntäminen asiakkaiden ongelmien ratkaisemisessa on arkipäivää. Startupeille pieni parannus ei riitä, vaan niissä halutaan tehdä asiat 10 kertaa paremmin kuin ennen ja valloittaa maailma. Tästä kasvuajattelusta kannattaa kaiken kokoisten yritysten ottaa oppia. Kaikkea ei startupien toiminnasta kannata kopioida, mutta aina on hyödyllistä peilata omaa ajattelua ja toimintamalleja startupien tekemiseen. Mitkä voisivat olla oman yrityksen tavat lisätä ketteryyttä, kasvua, yrittäjyyttä ja innovointikykyä?

Yhteistyö, kumppanuudet ja toiminta erilaisissa ekosysteemeissä ovat nykyaikaisen innovaatiotoiminnan ytimessä. Innovaatiot lähtevät usein uudenlaisen näkökulman löytämisestä johonkin tuttuun asiaan (esim. teflon, mikroaaltouuni jne.) Yhteistyö startupien kanssa tarjoaa vakiintuneille yrityksille hyvän tavan hakea näitä uusia näkökulmia vanhoihin ja uusiin haasteisiin. Ja jos jotain mallia on jo kokeiltu ja epäonnistuttu, ei se välttämättä tarkoita sitä, etteikö uusin silmin siihen voisi löytyä toimivaa ratkaisua.

Slush-kävijän miniopas yrityksille

1. Mieti mihin asioihin tai oman liiketoimintasi haasteisiin kaipaat juuri nyt uutta näkemystä.
  2. Kerro etukäteen mistä olet kiinnostunut. Kirjoita esim. blogiteksti tai vaikkapa twiittaa sosiaalisessa mediassa. Muista käyttää aihetunnistetta #slush18 .
  3. Tutustu startupeihin ja järjestä heidän kanssa tapaamisia etukäteen.
  4. Ole avoin uusille ajatuksille, vaikka ne ensin saattavat kuulostaa hölmöiltä. Keskustele, kuuntele, opi ja jaa myös omia näkemyksiäsi.
  5. Tartu toimeen! Sovi konkreettisia jatkotoimenpiteitä startupien kanssa. Älä anna arkisen aherruksen vesittää innostusta ja uusia ajatuksia.

Teksti on tuotettu yhteistyössä PwC:n kanssa. Tekstin kirjoittaja Topi Järvinen auttaa yrityksiä kasvamaan, innovoimaan ja myös tekemään business-lähtöistä startup-yhteistyötä. Hän on paikalla Slushissa, ja haluaa kutsua sinut juttelemaan PwC:n ständille siitä, miten uudet ajatukset voisi kääntää osaksi liiketoimintaa.

Uutta kasvua innovaatioista ja yhteistyöstä – Tampere 15.11.

Kauppakamari Café: Kasvua innovaatioista ja yhteistyöstä – Oulu 23.11.

Innovaatioista ja yhteistyöstä kasvua – Turku 28.11.