Kiinteistöalalle valmistui 257 uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin järjestämän välittäjäkokeen läpäisi tänä keväänä 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina. Vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

(Kuvituskuva: Pixabay)

LKV- ja LVV-kokeet pidettiin 4.5.2019 Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Kokeisiin osallistui yhteensä 593 kokelasta. Heistä yhteensä 257 suoritti kokeen hyväksytysti.

LKV-koe sujui hieman keskimääräistä paremmin, koska pitkän aikavälin keskiarvo läpipäässeissä on 38 % ja tällä kertaa hyväksyttyjä oli 43,5 %.

”Se, että alle puolet osallistujista läpäisee kokeen osoittaa kuitenkin edelleen, että koe on vaikea ja edellyttää osallistujilta huolellista perehtymistä kiinteistöalan lainsäädäntöön ja käytäntöihin”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen.

Tikkusen mukaan vuokranvälitystoimintaan keskittyvä LVV-koe osoittautui tällä kertaa kokelaille ilmeisen haastavaksi, koska läpipäässeitä oli vain 40 %. LVV-kokeessa läpipääsyprosentti on ollut tavallisesti selvästi korkeampi kuin LKV-kokeessa (keskiarvo 70 %). Toki pienemmällä osallistujamäärällä tulosten heilahtelut eri koekierrosten välillä saattavat olla suurempia.

Kokeen suosio jatkuu korkeana, mikä johtunee osittain muutaman vuoden takaisesta lakimuutoksesta ja siitä, että välitysalalla korostetaan entistä enemmän osaamisen ja koulutuksen merkitystä.

Asunto tai kiinteistö on usein yksityishenkilön suurin yksittäinen omaisuuserä, joten on tärkeää, että välitystoimeksiantoja hoitavilta henkilöiltä löytyisi riittävästi asiantuntemusta ja ymmärrystä välitystä koskevista säädöksistä. On positiivista, että alalla suhtaudutaan myönteisesti kouluttamiseen ja ammattitaidon ylläpitämiseen”, Tikkunen toteaa.

Seuraavat kokeet järjestetään 23.11.2019 Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

Uudet LKV- ja LVV-välittäjät: https://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/uudet-lkv-ja-lvv-valittajat/