Tiedossa lattiaremontti – huomioi nämä seikat lattiapäällysteen valinnassa ja asennuksessa

Millaisia hyötyjä tai haittoja eri lattiamateriaaleista voi olla? Miten lattiamateriaalin valinta tulee tehdä? Miten lattiamateriaaleja tulee käsitellä? Lattiamateriaaleihin perehtynyt Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Kari Vainio kertoo mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota lattian asennuksessa.

Lattiaremontin lähestyessä tulee miettiä tarkkaan lattian päivittäinen käyttötarkoitus. Kovemmista lattiamateriaaleista vinyylilaatta on tyypillisesti kestävämpi ja helpommin huollettava vaihtoehto kuin laminaatti tai parketti.

Vinyylilaattalattian asennusolosuhteisiin on kiinnitettävä huomiota, jotta asennus sujuisi ongelmitta. Lattiamateriaaleja tulee käsitellä ohjeiden mukaisesti, jotta materiaaleille taataan mahdollisimman pitkä käyttöikä.

” Kivikomposiittinen vinyylilaatta on vedenkestävä, joten se ei turpoa vesiroiskeista kuten puuta sisältävät lattiat. Pontillinen vinyylilaatta voidaan asentaa kelluvana, jolloin vältetään liiman käyttö ja sen mahdollisesti mukanaan tuomat päästöt ja vaikutukset sisäilmaan. Ohuet pontittomat vinyylilaatat asennetaan pysyvästi kiinniliimattuna ja paksummat pontittomat versiot asennetaan tarraliimalla kiinnitettyinä, jolloin likaantunut yksittäinen laatta voidaan helposti vaihtaa ilman suuria purkutöitä”, kertoo Vainio.

Tekstiililaatta voittaa vertailussa kokolattiamaton, koska asennettaessa hukkaan menee vähemmän materiaalia, sitä on helpompi toimittaa kuin rullattua mattoa sekä se on irtoasennettava. Tekstiililaatta parantaa akustiikkaa vaimentamalla askelääniä koviin päällysteisiin verrattuna, lisäksi se vähentää tilassa kimpoilevia ääniä sekä parantaa sisäilmaa sitomalla pienhiukkasia, kertoo Vainio.

Kari Vainio muistuttaa, että vinyylilaatta ja tekstiililaatta eivät sovellu kylmiin tiloihin eikä ulkotiloihin. Näille materiaaleille paras sijainti on sisätilat, joissa on kuivaa ja tasainen huoneenlämpö.

”Tärkeää on tuotteiden olosuhteutus asennusohjeen mukaan huoneenlämpöisiksi ennen asennusta. Ongelmat liittyvät usein lämpötiloihin – esimerkiksi jos vinyylilaatta on asennettu ilman olosuhteutusta, tilan lämmetessä tuote lämpölaajenee eikä mahdu enää lattiaan vaan se alkaa kaareutua lattiasta ylöspäin. Tästä syystä myös vinyylilaattojen elämisvarojen ja liikuntasaumojen toteutus tulee tehdä huolellisesti. Ohjeiden vastaisesti asennetut kiintokalusteet ja liukuovikiskot voivat aiheuttaa ongelmia ajan myötä”, sanoo Vainio.

Lattiaremonttia tekevän muistilista

• Varmista, että alusta on päällystyskelpoinen ja täyttää tasaisuusvaatimukset.
  • Varmista, että vinyylilaatan mahdollisesti vaatima alusmateriaali on yhteensopiva.
  • Hiovan ja kuluttavan lian pääsy päällystettyihin tiloihin tulee estää käyttämällä rappuralleja ja ovimatto- tai sisäänkäyntijärjestelmiä.
  • Raskaat esineet ja huonekalut tulee siirtää nostamalla paikasta toiseen, ei vetämällä pitkin lattian pintaa.
  • Materiaalitoimittajien käyttö- ja hoito-ohjeita tulee noudattaa, jotta päällyste toimisi hyvin ja kauan.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju muistuttaa, että mikäli epäilee ulkopuolisen asentajan työssä virheitä, niin on hyvä ottaa yhteyttä puolueettomaan tavarantarkastajaa.

” Mikäli asennuksen laadussa tai materiaaleissa on erimielisyyksiä, on syytä kutsua paikalle tavarantarkastaja. Tavarantarkastajan erityisosaamisella ja puolueettomalla toiminnalla syntyy tarkastuskertomus, joka omalta osaltaan avustaa osapuolia pääsemään totuudenmukaiseen ja oikeaan lopputulokseen”, kertoo Harju.

HTT-tavarantarkastajat ovat puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla.

Kategoriat:Tavarantarkastus, Raisa Harju