Työllisyys palasi kitukuukauden jälkeen kasvuun, mutta työttömyys on noussut kuin huomaamatta

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Heinäkuussa työllisenä oli 62 000 ihmistä vähemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan, mutta pääekonomistin mukaan luvuista selvittiin säikähdyksellä. Nyt työllisyys on palannut kasvuun ja elokuussa työllisenä oli 45 000 henkeä enemmän kuin vuosi sitten. Työttömyys on kuitenkin noussut kuin huomaamatta ja voidaan puhua jo tuntuvasta kasvusta. Avoimien työpaikkojen määrä on historiallisen korkea, mutta se ei ole vain hyvä uutinen – sitkeästi avoinna olevat paikat kertovat myös työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmista.

Työllisenä oli Tilastokeskuksen mukaan elokuussa 2 662 000 henkeä, mikä on 45 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendi 20–64-vuotiaille oli elokuussa 77,8 prosenttia ja perinteinen 15–64-vuotiaiden työllisyystrendi oli 74,1 prosenttia. Työllisyysasteen trendissä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia viime syksyn jälkeen, vaan trendikuvaaja kulkee vaakasuunnassa.

”Viime kuussa koettiin melkoinen säikähdys, kun heinäkuun työllisyys tippui yllättäen rajusti. Nyt näyttää siltä, että kyse oli yksittäisestä huonosta kuukaudesta, eikä rajumman työllisyyden laskujakson lähtölaukauksesta”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Tällä hetkellä työllisyyttä kannattelevat naiset. Miehiä oli elokuussa työllisenä 4000 vähemmän kuin vuosi sitten, mutta naisten työllisyys kasvoi 49 000 hengellä. Miehet työskentelevät tyypillisemmin suhdanneherkillä toimialoilla, kuten rakentamisessa, teollisuudessa ja logistiikassa.

Työttömänä oli Tilastokeskuksen mukaan elokuussa 192 000 henkeä, mikä on 5000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysteen trendilukema oli 7,2 prosenttia. Alimmillaan työttömyysasteen trendi oli vuoden 2022 keväällä 6,5 prosenttia, eli nousua on kertynyt asteittain jo 0,7 prosenttiyksikköä. Kesällä työttömyysasteen trendi on kuitenkin pysytellyt paikallaan.

”Työttömyyden nousu on tullut hitaasti, vähän kuin huomaamatta. Mutta kokonaisuudessaan aletaan puhua jo varsin tuntuvasta kasvusta”, sanoo Appelqvist.

Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin TE-toimistoihin elokuussa 64 700. Kaikkiaan haettavana oli 114 400 työpaikkaa, mikä on jopa 61 000 vähemmän kuin viime vuoden elokuussa.

”Suhdanteen viileneminen ilmenee selkeimmin avoimien työpaikkojen määrän alenemisessa. Historiallisesti ajatellen tarjolla olevien työpaikkojen määrä on silti edelleen melko korkea. Avoimet työpaikat eivät tosin ole pelkästään positiivinen asia, sillä työvoiman kysynnän lisäksi sitkeästi avoimena pysyvät paikat saattavat kertoa työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmista”, toteaa Appelqvist.

Jukka Appelqvist

Pääekonomisti