Viennin syöksykierre oikenemassa – EU:n suunta ratkaisee Suomen tilanteen

Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Kauppakamarien tänään julkistamien vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen tavaravienti tippui kesäkuussa enää kuusi prosenttia, kun toukokuussa pudotusta oli 20 prosenttia. Viime viikolla tulli ilmoitti Suomen viennin arvon laskeneen EU-maihin vielä toukokuussa 31,7 prosenttia ja EU:n ulkopuolellekin 30 prosenttia. Suomen viennissä saattaa olla orastavia merkkejä paremmasta, mutta ratkaisevaa on, kuinka nopeasti Eurooppa toipuu koronasta, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Kauppakamarien vientiyrityksille myöntämien alkuperätodistusten määrät kuvaavat hyvin Suomen viennin kehitystä erityisesti EU:n ulkopuolelle kuten Kiinaan, Intiaan, Venäjälle ja Arabimaihin, mutta eivät kerro EU-maiden välisestä kaupasta, muistuttaa Timo Vuori.

”Tuoreet kauppakamarin vientiasiakirjatilastot yllättävät myönteisesti. Riski Suomen viennin täydellisestä hyytymisestä koronan vuoksi vaikuttaa olevan – ainakin tilapäisesti – helpottumassa”, toteaa Vuori.

Kauppakamareittain vientiasiakirjojen kysyntä oli yhä negatiivista Uudellamaalla (-6%), Pohjanmaalla (-12%) ja Kymenlaaksossa (-7%), mutta jo positiivista Varsinais-Suomessa (+15%), Satakunnassa (+35%) ja Pirkanmaalla (+3%).

Viennin ahdinko ei kuitenkaan vielä ole ohitse.

”Yli 60 prosenttia viennistämme menee EU-maihin, joten nyt on ratkaisevaa, kuinka nopeasti EU-maat toipuvat ja epävarmuus tulevaisuudesta hellittää”, arvioi Vuori. Siksi hän odottaa EU-mailta nopeita yhteisiäkin toimia.

EU:n elpymispaketista apua Suomen viennin ahdinkoon

”EU:n elpymispaketissa on kyse myös suomalaisten työpaikkojen turvaamisesta, ei velkaantuneiden EU-maiden löysästä rahoittamisesta”, muistuttaa Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsenenäkin toimiva Vuori.

Hänen mukaansa EU:n elpymistoimilla ja rahoitusratkaisuilla pitää varmistaa talouksien nopea toipuminen, luoda uskoa uudistuvasta ja kilpailukykyisestä taloudesta, mutta myös varmistaa, että EU-maissa tervehdytetään julkista taloutta ja noudatetaan oikeusvaltioperiaatteita. Eurooppa ja Suomi pärjäävät jatkossakin, jos yrityksemme uskaltavat investoida tänne.

”On hyvä, että Suomessa kannetaan huolta EU-maiden velkaantumisesta ja EU:n perustamissopimusten noudattamisesta, mutta samalla olisi tarjottava rakentavia vaihtoehtoja EU:n kehittämiseksi. Pelkällä vastustamisella maalaa EU:ssa itsensä nurkkaan, sillä EU on kompromissien tekemistä 26 muun EU-maan kanssa”, muistuttaa Vuori.

Vuoren mukaan olisikin nyt toivottavaa, että EU:n elpymispaketista ja rahoitusratkaisuista saataisiin pikainen sopu jo tämän viikon EU:n huippukokouksessa, sillä EU-maiden nopea toipuminen koronasta auttaisi Eurooppaa kirimään Kiinaa ja Yhdysvaltoja kiinni kilpajuoksussa globaalissa taloudessa.

”Kasvava poliittinen epävarmuus yhä vallitsevan koronariskin kanssa olisi nyt surkea lääke EU:n ja Suomen talouksien toipumiselle”, muistuttaa Vuori.

Liitteet:
Kauppakamarien myöntämät alkuperätodistukset 6/2020