18.6.2020
Ansiomerkkiuutiset
Juoma-alan markkinajohtajalla Sinebrychoffilla on ansiomerkeistä pitkä historia 60-luvulta asti. Henkilöstö viihtyy talossa pitkään ja saa työssään kannustimia ja kehittymismahdollisuuksia. Korona-ajasta yhtiö selviytyy suhteellisen hyvin, vaikka haasteita ravintoloiden sulkemiset tuovatkin.
Henkilöstöjohtaja Ari Jattu on työskennellyt Sinebrychoffilla 20 vuotta ja saanut nähdä juoma-alan monet merkittävät muutokset. ”Ennen tarkastelin liike-elämää paperi- ja selluteollisuuden näkökulmasta. Sinebrychoffilla toimiessani olen saanut nähdä juoma-alan muutoksia, joista viimeisimpänä on ollut vähittäiskaupassa myytävien juomien enimmäisalkoholipitoisuuden nostaminen 5,5 %:iin”, Jattu kertoo.
Korona-pandemia koettelee Sinebrychoffia, kuten muitakin suomalaisia yrityksiä. Ravintoloiden sulkemiset ovat merkinneet heille ja heidän ravintola-asiakkailleen tuntuvia volyymimenetyksiä. Päivittäistavarakaupassa menekki on jonkin verran noussut, mutta se ei Jatun mukaan riitä kompensoimaan kaikkea ravintola-alan menetystä.
”Pyrimme yhdessä asiakkaittemme kanssa tekemään parhaamme, että ravintoloiden nyt avauduttua kaikki toimii hienosti ja kuluttaja saa haluamansa juoman korkealaatuisena. Juoma-ala on onneksemme kuitenkin ala, jossa kulutuskysynnän heilahtelut ovat suhteessa pienempiä kuin monilla muilla aloilla. Uskon, että tulemme kuivin jaloin ulos tästäkin hankalasta tilanteesta”, Jattu valaa uskoa tilanteeseen.
Kansainvälistä osaamista Carlsberg-konsernista
Sinebrychoff on juoma-alan markkinajohtaja Suomessa yli 200 vuoden kokemuksella. Sinebrychoffin panimo sijaitsee Keravalla, josta toimitetaan vuosittain asiakkaiden kautta yli 300 miljoonaa litraa juomia kaikkialle Suomeen ja jonkin verran myös vientiin.
Yritys tunnetaan miedoista alkoholijuomista, joihin kuuluu oluita, siidereitä ja long drink -juomia kuten Karhu, Koff, Carlsberg ja Somersby. Virvoitusjuomien ja vesien osalta Sinebrychoff on Coca-Cola-konsernin yhteistyökumppani, sen tunnettuja juomia on muun muassa Coca-Cola, Fanta ja Bonaqua. Monet muut miedot ja vahvat alkoholijuomat täydentävät Sinebrychoffin valikoimaa useiden merkittävien kansainvälisten toimijoiden kanssa. Sinebrychoff kuuluu Carlsberg -konserniin, mikä tuo yritykseen globaalin juoma-alan toimijan kansainvälistä osaamista.
Maailmanlaajuisia kehittymismahdollisuuksia ja pitkiä työuria
Sinebrychoffilla on noin 700 työntekijää. Miten palkita laajaa henkilöstöä merkityksellisesti?
Työntekijöistä pidetään Sinebrychoffilla huolta monin erilaisin käytäntein: tehtävän vaativuuteen ja suoritustasoon perustuvan palkkauksen ohella on käytössä erilaisia kannustinjärjestelmiä ja henkilökuntaetuja.
”Kaikki henkilöt kuuluvat erilaisten tuotanto- tai tavoitepalkkiojärjestelmien piiriin. Tarjoamme koko henkilöstölle laajan työterveyspalvelun, mikä mahdollistaa tarvittaessa nopean hoitoon pääsyn. Tuemme monimuotoista henkilöstön kerho- ja liikuntatoimintaa”, Jattu kertoo yrityksen eduista.
Haemme vuosittain myös ansioituneille henkilöillemme tasavallan presidentin myöntämiä kunniamerkkejä.
Jattu huomauttaa, että tärkeää on lisäksi muistaa myös ei-taloudellisen tunnustuksen merkitys hyvien suoritusten yhteydessä: “Henkilöstöä palkitaan pitkäaikaisesta palveluksesta ansiomerkeillä. Haemme vuosittain myös ansioituneille henkilöillemme tasavallan presidentin myöntämiä kunniamerkkejä. Haluamme ansiomerkkikäytännön myötä osoittaa arvostusta pitkää työuraa kohtaan.”
Ansiomerkit jaetaan henkilöstölle joka vuosi yhtiön syntymäpäivänä 13. lokakuuta juhlavassa lounastilaisuudessa. Viime lokakuun tilaisuudessa yksi tunnustuksen saaneista oli logistiikkapäällikkö Yrjö Nikkanen.
”On hienoa, että yrityksellä on perinteitä, kuten palvelusvuosijuhla, jossa sitoutumisesta yritykseen palkitaan ansiomerkillä. Itse sain viime lokakuussa 40-vuotisansiomerkin. Tuntuu, että arvostus tilaisuutta kohtaan vain nousee vuosi vuodelta. Tilaisuus on samaan aikaan juhlallinen ja rento”, Nikkanen sanoo.
Jatun tietämän mukaan Sinebrychoffilla on muistettu talossa pitkän uran tehneitä ainakin jo 1960-luvun puolivälistä lähtien. ”Meillä viihdytään talossa yleensä pitkään, ja tällä hetkellä keskimääräinen palvelusaika on 14 vuotta. Aivan äskettäin meillä oli ilo palkita henkilö jopa 50 vuoden palveluksesta, joka oli toinen Sinebrychoffin toiminnan aikana”, Jattu sanoo.
“Jotta pitkät työurat olisivat mahdollisia, pyrimme jatkuvasti tarjoamaan henkilöstöllemme uusia kehittymismahdollisuuksia hyödyntäen myös Carlsberg -konsernin maailmanlaajuiset mahdollisuudet”, Jattu kertoo.