Yhteisen hyvän edistäminen tärkeää ansioristillä palkitulle Kari Jordanille

Vuorineuvos Kari Jordan on arvostettu elinkeinoelämän vaikuttaja ja aktiivinen monella rintamalla. Outokummun hallituksen puheenjohtajana hän toimii Suomen kannalta keskeisessä vientiyhtiössä. Päiviin tuovat lisäväriä Maanpuolustuksen ja kolmannen sektorin luottamustoimiin liittyvät tehtävät. ”Olen siitä iloinen, että mielenkiintoisia tehtäviä on ollut aina tarjolla”, Jordan sanoo.

Vuorineuvos Kari Jordan ottaa vastaan Salmisaaressa Outokummun avarassa toimiston neuvottelutilassa. Huoneesta on näkymät merelle, ja ihastelen sen ympärillä vallitsevaa tammikuista pakkasaamua –supersusiverikuu on jo väistynyt auringon tieltä. Istuudumme isojen ikkunoiden viereisen pöydän ääreen.

Haastattelen Jordania, sillä hänelle myönnettiin elinkeinoelämän ansioristi erityisen ansiokkaasti toimimisesta Suomen elinkeinoelämässä. Ansioristi luovutettiin Keskuskauppakamarin illallisgaalassa ravintola Pörssissä 11.12.2018. Elinkeinoelämän ansioristiä ei ole ennen tätä päivää vielä myönnetty kenellekään, vaan kyseessä ovat ensimmäiset tunnustukset. Ensimmäinen saaja oli Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Jordan sanoo arvostavansa tätä huomionosoitusta. ”Pidän kauppakamaria korkeassa arvossa, ja kauppakamari on tärkeä koko Suomelle. Siksi arvostan suuresti, kun muistetaan ansiomerkillä. Itse gaala oli arvokas tilaisuus, joka jäi mieleen”, Jordan vastaa kysyttäessä tunnelmia merkin saamisesta ja illasta.

Kauppakamarin peruslähtökohdat ovat Jordanin mukaan aina ajankohtaisia: markkinatalouden ja vapaan kaupan puolesta puhuminen. ”Kauppakamari on erittäin tärkeä näinä aikoina, kun erilaisia kaupan esteitä ja ongelmia ollaan rakentamassa. On hyvä, että on organisaatio, joka nimenomaisesti toimii markkinatalouden ja kaupan vapauden puolesta”, hän sanoo.

Toinen asia, mitä Jordan nostaa esiin kauppakamarista ja joka on yleistettävissä jokaiseen organisaatioon, on että strategisista painopisteistä pidetään pitkäjänteisesti kiinni ja niiden eteen tehdään työtä. ”Näin kauppakamarissa on asian laita ollut jo pitkän aikaa. Strategiatyö on korkeassa kurssissa, ja tiedetään, mitä haetaan.”

Se, mitä päivittäin tehdään jokaisessa organisaatiossa, pitää pystyä juontamaan strategiasta tai politiikoista lähtien. ”Kun näin on, ollaan oikeilla jäljillä”, Jordan toteaa.

Hyvillä mielin eläkkeelle

Kari Jordanilla on ekonomitausta kauppakorkeakoulusta. Hän työskenteli yli 26 vuotta pankkiirina, minkä jälkeen toimi 13 vuotta metsäteollisuusyhtiö Metsä Groupin toimitusjohtajana ja pääjohtajana. Jordan on mielissään siitä, että hän on saanut koko työuransa ajan olla mielenkiintoisissa tehtävissä.

Metsä Groupin aikoja Jordan katsoo hyvällä mielellä, niin kollegoita kuin saavutettuja tuloksiakin. Hän lähti Metsä Groupille aikanaan tehostamaan tuottavuutta ja parantamaan kannattavuutta. ”Ennen kuin jäin eläkkeelle, saimme isot investoinnit hyvään vaiheeseen. Olen tyytyväinen siitä, että eläkkeelle jäätyäni yhtiötä vetää erinomainen ketju, yhtiö toimii hyvin ja on taloudelliselta asemaltaan vahva.”

Eläkkeellä Jordan on ollut keväästä 2018 lähtien – mikä ei hänestä näy, muun muassa siksi, että hän työskentelee nykyisin Outokummun hallituksen puheenjohtajana. ”Outokumpu on Suomelle keskeinen vientiyhtiö, joka on myös suomalaisen huoltovarmuuden kannalta hyvin tärkeä.” Hän toteaa myös harvan tietävän, että tällä toimialalla kierrätetään paljon, ja Outokummussa keskeisen raaka-aineen olevan kierrätysmetalli.

”Puheenjohtajan rooli ottaa paljon aikaa”, Jordan toteaa – ei kuitenkaan tätä valittele – ja listaa monta muutakin luottamustehtävää, joita hän hoitaa mielellään eläkkeellä ollessaan.

Vapaa-ajan harrastukset tuovat näkökulmaa

Outokummun toimistolla hän sanoo olevansa muutaman kerran viikossa. Muita luottamustehtäviä on esimerkiksi Nokian Renkaiden varapuheenjohtajuus. Haastattelupäivän aamuna hän oli ollut Maanpuolustuskurssiyhdistyksen avajaisissa puheenjohtajan roolissa. ”Vapaa-ajan harrastuksiani leimaa aika paljon se, että olen tavalla tai toisella maanpuolustukseen liittyvissä asioissa mukana. Näistä tärkein on Maanpuolustuskurssiyhdistys.”

Jordanille on tärkeää toimia yhteiseen hyvään tähtäävissä asioissa. Tämä näkyy siinä, että hän on mukana myös Lastentautien Tutkimussäätiössä, ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tukisäätiössä.

”Nämä ovat sellaisia töitä, jotka tuovat uutta näkökulmaa ja vaihtelua elämään sekä ihan erilaista kontaktipiiriä. Sillä tavalla se on rikastuttanut ihmisen elämää.”

Jordan toteaa, että on ollut hyvä, että vapaa-ajan luottamustehtävät ovat olleet pitkään mukana jo päätyön ohella. Näin ne jatkuvat luontevasti, vaikka onkin jäänyt päivätyöstä pois. Vastapainona työnteolle Jordan sanoo oman kodin olevan tärkeä ja merkittävässä roolissa hänen elämässään.

Päätämme haastattelun näihin teemoihin. Jordan auttaa takin päälle ja saattaa hissiin. Lämmin kädenpuristus saattaa haastattelijan jatkamaan päivää mielissään mukavasta kohtaamisesta ja lämminhenkisyydestä, joka pirskahtelee herrasmiehen takin läpi.

Elinkeinoelämän ansioristi voidaan myöntää elinkeinoelämässä erityisen ansiokkaasti toimineelle henkilölle. Esityksen Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunnalle elinkeinoelämän ansioristin myöntämisestä voivat tehdä Keskuskauppakamari, Elinkeinoelämän keskusliitto, Perheyritysten Liitto ja Suomen Yrittäjät.  Ensimmäiset elinkeinoelämän ansioristit myönnettiin Tasavallan Presidentti Sauli Niinistölle ja vuorineuvos Kari Jordanille 11.12.2018.