Työperäisen maahanmuuton oltava yksi tulevan hallituksen kärkihankkeista

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund.

Tuoreesta kauppakamarien jäsenyritykselleen toteuttamasta talouskyselystä selviää, että jopa 84 prosenttia yrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tulevalla hallituskaudella tärkeänä. Noin 40 prosenttia yrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä erittäin tärkeänä ja noin 44 prosenttia hieman tärkeänä.

Yrityksiltä se on vahva, mutta odotettu viesti Säätytalolla käynnissä oleviin hallitusneuvotteluihin. Osaavan työvoiman puute on ollut jo pitkään rajoite yritysten liiketoiminnalle, eikä tilanne tule helpottumaan tulevaisuudessa. Osaajapula tulee syventymään entisestään, sillä väestön ikääntymisen vaikutukset alkavat näkyä toden teolla kuluvan vuosikymmenen aikana.

Ammattitaitoisen työvoiman puute rajoittaa tällä hetkellä jo merkittävästi yritysten toimintaa. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 37 prosenttia kertoi työvoiman puutteen vaikuttavan yrityksen toimintaan. Tätä enemmän toimintaan vaikuttaa vain riittämätön kysyntä, jonka arvioi eniten haittaavaksi tekijäksi 41 prosenttia vastanneista.

Mikäli osaajapulaa pitkitetään, yritysten menestyminen ja kasvu ovat vaarassa. Tämä puolestaan heijastuu Suomen talouskasvuun ja tulevaisuuden näkymiin. Suomesta on tehtävä ja voidaan tehdä työperäisen maahanmuuton huippumaa, jossa helpotetaan ja nopeutetaan keinoja päästä Suomeen työskentelemään ja opiskelemaan.

Työperäisen maahanmuuton vauhdittamisen tulee olla yksi tulevan hallituskauden kärkihankkeista, jotta jatkuvasti pahentuva osaajapula ei muodostaisi pysyvää pullonkaulaa yritysten kasvulle ja tulisi näin esteeksi Suomen talouskasvulle.

Kirjoitus on alun perin julkaistu Uusimaassa 15.5 ja Sipoon Sanomissa 11.5.

Juho Romakkaniemi

Toimitusjohtaja