MEN 18/2016: Karikatyyrit mainoksessa

Viestin:         Kamera-lehti
Päätös:         Vapauttava lausunto

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Kamera-lehdessä olleesta mainoksesta. Valittajan käsityksen mukaan mainoksessa mielikuvaa suomalaisesta kamerakaupasta pönkitetään rasistisella stereotypialla.

Mainos

Mainoksen otsikko on: ”Takuuvarmaa palvelua kotimaisesta fotokaupasta kuluttajansuoja kaupan päälle!”. Mainoksessa on kuvattu sarjakuvatyylisesti vierekkäin kaksi asiakaspalvelutilannetta. Kuvan vasemmalla on teksti: ”suomalainen kamerakauppa”. Asiakas kysyy kuvan naismyyjältä: ”Onhan tällä kameralla täysi takuu?”. Länsimaalaisen näköinen myyjä vastaa: ”Johan nyt toki!”

Oikealla puolella on teksti: ”Camela netshop”. Sen alla aasialaisen näköinen miesmyyjä sanoo: ”Cheap camela. What warranty?”

Mainoksessa on lisäksi seuraavat tekstit:

”apua ja asiantuntemusta laitehankintoihin.

kuvien ja kuvatuotteiden valmistusta.

sähköisiä lupakuvia.

Lähimmän palvelevan asiantuntijan löydät:

www.fotokaupanliitto.fi

www.sahkoinenpassikuva.fi.”

Mainostajan lausuma

Fotokaupan liiton ilmoitus Kamera-lehden numerossa 2/2016 oli kotimaisen fotokaupan asialla. Kun tuotteen ostaa suomalaisesta liikkeestä, siinä jo lähtökohtaisesti tuetaan kotimaista taloutta, mutta asiakas saa kaupanpäällisinä suomalaisen kuluttajalainsäädännön tuen taakseen.

Valokuvaukseen liittyviä tarvikkeita varmasti löytyy eri puolilla maailmaa olevista verkkokaupoista Suomen hintoja halvemmalla. Useimmat näistä verkkokaupoista toimivat hyvin ja vastuunsa tuntien, mutta jos joudutaan ongelmatilanteisiin, vaihdot, palautukset, korjaukset ja takuut eivät välttämättä aina toimikaan samalla tavalla kuin kotimaista liikkeestä ostetussa tuotteessa. Esimerkiksi Tamron ei ota Suomessa huoltoon sellaisia optiikoita, joita ei ole ostettu Euroopan sisältä.

Ilmoitus oli vetoomus kotimaisen kaupan ja palvelun puolesta. Vilpitön tarkoitus oli välittää tämä viesti karikatyyrin keinoin. On valitettavaa, jos joku on siitä jonkin muun käsityksen saanut. Tarkoitus ei luonnollisestikaan ollut synnyttää minkäänlaisia negatiivisia assosiaatioita.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Artiklan 4 mukaan markkinoinnissa ei saa yllyttää syrjintään eikä siinä saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi etniseen tai kansalliseen alkuperään.

Mainos pyrkii edistämään kotimaisten hyödykkeiden menekkiä. Mainoksen ydinsanomana on, että suomalaiselta elinkeinonharjoittajalta ostettaessa kuluttajansuojalain säännökset suojaavat kuluttajaa, mutta esimerkiksi Aasiasta ostettaessa niihin ei voi vedota.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainoskuva on sarjakuvakuvan näköinen. Molemmat mainoskuvan myyjät ovat karikatyyrejä. Ihmisinä heitä siis kohdellaan samalla tavalla kuvallisin keinoin.

Edellä mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Siksi mainos ei ole hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov, Partner Sirpa Juutinen, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen, Chief Compliance Officer Raija Tuokko ja yhteiskuntasuhdejohtaja Petra Wikström – Van Eemeren.

Päivi Romanov
puheenjohtaja