Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Instagram-julkaisusta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisusta ei ilmene tarpeeksi aikaisin, että se on markkinointia.
Markkinointi
Instagram-kuvan alla on teksti: ”Talvi ja sen tuoma viileä ilma on vaikuttaneet ikävästi mun ihoon mikä on muutenkin tosi kuiva (atoopikko). Iho on ollut todella pintakuiva viime aikoina. Onnekseni sain maybeautyltä näitä Te Bio Celluloce Face maskeja. Maski on tehty fermentoidusta kookoksesta ja hyalurinihappoa sisältävän seerumin ansiosta maski syväkosteuttaa tehokkaasti jättäen ihan raikkaaksi. Todellinen pelastus! Mikäli sulla on samanlaisia iho ongelmia kun mulla niin nyt saat koodilla jonnabio -30% jollon 3 kpl maski paketille jää hintaa 18.90 (norm 27€). Suora linkki tuotteeseen löytyy mun biosta! #kaupallinenyhteistyö @maybeautysuomi ps koodi on voimassa 19.2 saakka!”
Markkinoijan vastaus
Olemme informoineet vaikuttajaa kahdesti merkitsemään julkaisun kaupalliseksi yhteistyöksi. Annamme nämä ohjeet ennen julkaisua, kampanjaa suunniteltaessa. Olen ohjeistaneet kirjallisesti, että yhteistyömerkintä tulee olla julkaisun alussa. Lisäksi merkinnästä on muistutettu ohjeistuksen sisältämässä sähköpostiviestissä erikseen.
Median vastaus
Media ei ole antanut vastausta.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Sovellettavat säännöt
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin tulee olla esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.
Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.
Asian arviointi
Neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Edellä mainituilla perusteilla neuvosto katsoo, että markkinoija ja vaikuttaja ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM
Markkinoija: MayBeauty Ltd
Media: Jonna Paakkinen (Instagram-käyttäjänimi: jonskibabe)